gummigutta
Hej!
Vi skulle behöva fylla på jord på diverse ställen i trädgården och jag undrar om det är någon som vet om man kan få ett lass matjord hemkört till en trädgård i Bromma för en rimlig penning någonstansifrån. Vad kostar det? Jag kollade upp molnsätra gård i fjol men tyckte det var lite dyrt, tror som ville ha 800:- för frakten och sen något pris för jorden per kubik som jag inte minns. Men det kanske är så mycket det kostar?

mvh gummigutta
emmapemma
Här kan man hämta jord själv, det var inte så dyrt per släp (runt 200-250 kr); länk . Annars är inte 800 kr sååååå mycket för att få jord och sånt hemkört.
Jan af Lisö
Jag vill varna för släpp om man vill ha mer än någon enstaka kubikmeter, jorden som säljs är ofta blöt = tung. Jag har kört jord och torv någon gång på släpp och det är inget jag rekommnederar. Farbror blå kan också ha synpunkter, som kan vara dyrbara.

Det här hittade jag på Molsätras hemsida:
CITAT
Släpkärra
Lösviktsmaterial vägs och lastas på släp med hjälp av en lastmaskin, pallar lastar vi med truck. Vi har tre stycken släpkärror som vi hyr ut, finns det en tillgänglig så är den ledig (bokas ej). Det man bör tänka på när man kör material på släpkärror är bland annat:
En vanlig släpkärra (exempelvis hyrd från en bensinmack) har oftast en maxlast på ca 650kg och ett boggisläp ca: 1100kg (kolla med uthyraren hur mycket just ditt släp får lasta). Maxlast på våra släp är ca 950kg.
En kubikmeter sand väger ca 1600kg och en kubikmeter jord ca 1200kg, vikten per kubikmeter varierar alltså från material till material

2002 betalade jag 2200:- för 10 m3 från Hummeltorp inkl transport till Sorunda. De hade samma pris över hela Södertörn. Kolla gärna annonserna i dagspressen och räkna med kanske 2500:- för 10 m3 hemkört.

Såg också att Jehanders har försäljningsställe i Norra Ängby (har för mig att det är i Bromma ??), kolla länken. De har något de kallar "planeringsjord", som med lite god vilja kan bli planteringsjord. Kanske de kan köra en lastbil till dig för ett rimligt pris ??
emmapemma
Tja, nu stod det planteringsjord iaf...

Tack för länken, Jan! Alla ställen att köpa jord på är bra ställen!
KURT
Annars kan man bli fascinerad över hur många det är som jobbar hårt för att köra bort gräs och löv från sina tomter, och sedan skall (andra) köra tillbaka jord.
Jan af Lisö
Emmapenna

Om du går på Jehanders hemsida, väljer "Här finns vi" och därefter "Tyska botten" och kollar "jordprodukter" långt nere mitt på sidan så hittar du "Planeringsjorden" (om de inte läser odla.nu och ändrar snabbt).

(Försök med direktlänk till Tyska Botten)

Den måste vara ytterst exklusiv för den kostar hela 245:-/ton i "Tyska Botten", på andra Jehanders ställen kostar den "bara" 170:-/ton.
emmapemma
OK, på första sidan finns "riktig" planteringsjord!

Planeringsjord är kanske sådan där ogräsfrön inte gror medan man planerar vad man ska plantera?
olgak
2005 köpte vi jord på lass från Älvsjö Jord och Maskin., Matjorden kostade 3600 kr för 12 kubik, och jag har för mig att man kunde köpa bara 6 kubik också. Men det är kanske för mycket för er och kanske inte heller en billig penning smile.gif? (Jorden var bra annars, ogräsfri.)

Att köra jord själv tror jag är svårt om man ska ha några större mängder pga att det är så himla tungt, som någon annan nämnde. Man kan ju även få jordprodukter i 50l-säckar hemkörda från Bauhaus på pall. Det är kanske inte samma fräscha känsla som med jord eller gödsel på lass, men ändå. En pall plantjord/kogödsel/barkmull på 39 säckar är ca 2 kubik och kostar ca 700 kr, sen tillkommer frakten som jag inte minns vad den var för lite mindre mängder (kostar 895 kr för 8 ton, men det är ca 8 pallar, så det väl lite mycket för er smile.gif).

gummigutta
Åh, vad många svar, tack så mycket, ska kolla upp dom!
Såg att jehanders hade ett ställe vid solvalla också, det är ju ännu närmare (fast dom skulle flytta i slutet av april, ska byggas hus där tror jag).

Vi funderade egentligen på att köpa säckar från bauhaus och köra hem, men det blir nog både tungt och mycket, men om dom har hemkörning så kanske. Det är ju asjobbigt att bära 50 kg-säckar fram och tillbaka.

Det är ju mest påfyllning vi behöver och utblandning av vår jobbiga lerjord så 6-12 kubik är nog lite mycket....
olgak
CITAT (gummigutta @ 28-03-2007, 18:56) *
Det är ju asjobbigt att bära 50 kg-säckar fram och tillbaka.

Även om man orkar bära, så kan problemet vara att bilen inte kan ta så mycket. En pall med säckar väger nästan ett ton!! Vi hyrde lastbil för detta, men var ändå rökta hehe, för bilen tog nog bara 1 ton eller något sådant, och vi hade tänkt få hem åtminstone 3-4 pallar...
Jan af Lisö
Hur bra är kvalité på Bauhaus 50 liters planteringsjordsäckar ???
(Har inget svar på frågan då jag aldrig köper dessa!!!).

Om du bara skall blanda så kan du kanske köpa 50 liters säckar med kogödsel i stället, priset blir 89/250 = 356 SEK/m3. Plus transportkostnad motsvarande ett antal körningar med något överlastad släppkärra,. borde väl klara av 1 m3 åt gången
Plain
Igår beställde jag 5m3 jord hos Molnsätra för mitt Trädgårdsland. De rekommenderade en "Karlssons blandning" som består av 50% rabatt jord och 50% plantjord om jag minns rätt. Fick pröjsa 3000 för det - då kommer de med lastbil som har skopa, så de kan lägga det precis där jag vill ha det.

Mvh

David
myskmadra
Här kommer ett inlägg lite sent.
Kan det här va nåt? Jag vet inget om priset.

"
Jord i storsäck
Om du skall anlägga en ny rabatt eller en gräsmatta i din trädgård räcker det ibland inte med några 50-literssäckar. Och ett helt lastbilsflak är för mycket. Dessutom vill du vara säker på att produkterna hålla yttersta kvalitet så att en stor investering inte går till spillo.

Hasselfors Garden erbjuder därför kvalitetsjord i storsäck. Jorden leveraras i 1000-kilossäckar.

Du handlar jord i storsäck genom våra återförsäljare på en del platser i Sverige:

1. I Stockholmsområdet levereras jord av SÅAB. Tfn. 08-774 07 50.

2. I övriga Mälardalen kan du beställa jord i storsäck från MLT. Tfn 018-17 28 50. "

3. Du kan beställa jord via några plantskolor i landet. Du hittar din lokala plantskola under "hitta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon