anna_rispan
26-03-2007, 07:23
I går tittade jag på Jamie Olivers nya program. Hemma hos Jamie. Så nu måste jag odla bondbönor och ärtor! Han lagade några rätter som verkade oemotståndliga.
Dessutom tipsade de om att man kan äta skotten av bönplantorna.
Inte nog med att han lagade mat, han blandade till massa små sallader också. Jag har väl aldrig blivit så hungrig och sugen på att odla som igår!!!
Nån mer som sett programmet??
Jag har inte sett programmet, men jag tycker att det är alldeles för få som odlar bondbönor. De tillhör ju (tillsammans med potatis) det allra mes lättodlade, dessutom är det inte så lätt att hitta färska bondbönor i affärerna.
anna_rispan
26-03-2007, 08:00
Okej! Men då var det ju jättebra att jag såg programmet. För det var just att de var lättodlade han pratade om. Men jag visste inte vad jag skulle göra med dem.
Är inte även bondbönor lite torra?
Men med de recept han hade så har ju variationsmöjligheterna ökat. Från att jag sett dem som endast tillbehör till kött o potatis till att se att det går att använda dem som bas i matlagningen.
Preussen
26-03-2007, 08:26
nu såg jag inte det programmet.
Bondbönor drar lätt till sig löss, det går att toppa dem. Sen så är de godast att äta färska, stuvade sådana är väldigt aptitligt.
Susanna
26-03-2007, 19:36
Det var ett toppenprogram tycker jag! Bra tips om hur man lagar till bondbönor. Det är en av mina favoritgrönsaker, förra året fick jag 14 liter!
emmapemma
27-03-2007, 06:53
Susanna, på hur många kvadrat, eller på hur många plantor, fick du 14 liter?
Jag tänkte så bondbönor snart, förmodligen i en pallkrage, och har tänkt (men inte bestämt) hur många plantor som skulle kunna få plats i den.
gustav1977
27-03-2007, 07:15
Oj, 14 liter! Det var mycket!
Jag ska också odla bondbönor i år. Det verkar ju lättodlat iallfall! Är det något som man bör tänka på särskilt förutom det som står på fröpåsen? (har inte odlat bondbönor förr)
/gustav
Sailor Pluto
27-03-2007, 11:33
Såg också programmet, och blev såklart inställd på att i år ska det bli bondbönor för hela slanten

. Nej, men en påse ska jag inhandla iaf och prova. Han fick det att se så enkelt och använbart ut!
14 liter?! Det är ju jättemycket

. Vad gör man om man får så stor skörd? Går det att frysa bönorna?
anna_rispan
27-03-2007, 19:51
jag läste lite om bönorna o de ska gå att frysa efter en förvällning. o så ska det gå att torka dem.
hur lång tid tar det? eller måste man ha torkmaskin för det??
CITAT (anna_rispan @ 27-03-2007, 19:51)

jag läste lite om bönorna o de ska gå att frysa efter en förvällning. o så ska det gå att torka dem.
hur lång tid tar det? eller måste man ha torkmaskin för det??
Nej man behöver inte någon torkmaskin, men de måste då sitta kvar ute tills de lossnar i baljan . Men inte så länge att själva baljan öppnar sig! Sedan kan de få eftertorka lite i rumstemperatur.
Sködar man bondbönorna tidigt, innan de blir alltför stora så behöver man inte heller skala dem, skalet kan annars vara segt.
anna_rispan
28-03-2007, 08:11
Okej! Tack så mycket.
Jag berättade för mamma att jag skulle odla bondbönor i år. Då påminde hon mig om att hennes skörd blev stulen förra året. Så då verkar det som att jag inte kan våga satsa på att låta dem lossna i baljan. Då har de nog redan försvunnit....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.