anna_rispan
Jo jag undrar hur jag får tag på de olika sädesslag som går att odla i Sverige.
Jag skulle vilja odla små rutor med olika sädesslag. Dels för att de är fina, dels för att jag skulle vilja lära mig dem.
Någon som har tips på hur jag ska göra?
Ska jag springa efter traktorer med släp, där de har sin nya skörd elelr finns det lättare varianter??
Piccante
Fråga närmaste spannmålsodlare, en näve utsäde kostar inte många kronor. Annars finns det nog att köpa som frö i småpåsar även hos trädgårdshandlarna.
Eva i Västerås
Vete (och dinkel, äldre än vete) finns i hyfsat stora livsmedelsbutiker, havre kan man köpa eller få en näve av i närmsta ridskola.
Råg och havre kan man få tag på i hälsokostaffärerna.
Målla, ett annat gammalt sädesslag, finns frön hos Runåbergs.
Preussen
fråga annars hos närmsta mjölnare. granngården eller andra foderfirmor borde ha. när det gäller råg så tänk på att utan stråförkortning blir det över 2 m högt och har en tendens att lägga sig vid regn.
anna_rispan
CITAT (Preussen @ 26-03-2007, 22:18) *
fråga annars hos närmsta mjölnare. granngården eller andra foderfirmor borde ha. när det gäller råg så tänk på att utan stråförkortning blir det över 2 m högt och har en tendens att lägga sig vid regn.

ja men det är det där med odal o liknandne jag inte begriper. jag vill ju inte ha en 20 kilos säck... blink.gif
men jag får väl ta en tur hos odlarna i trakten o fråga vad de odlar o sen be om några frön.

tack för tipset om rågen. 2 meter!!!! häftigt!! det får växa i en nätkoja då?! 2 meter??!! jag är helt chockad....
Preussen
CITAT (anna_rispan @ 26-03-2007, 22:46) *
ja men det är det där med odal o liknandne jag inte begriper. jag vill ju inte ha en 20 kilos säck... blink.gif

men berätta ditt ärende för dem och du får nog någon näve spannmål. när det gäller vårvete så tar det mycket kväve. tänk på det när du ska odla på den platsen nästa år.
anna_rispan
CITAT (Preussen @ 27-03-2007, 09:09) *
men berätta ditt ärende för dem och du får nog någon näve spannmål. när det gäller vårvete så tar det mycket kväve. tänk på det när du ska odla på den platsen nästa år.

det verkar som att jag får starta en tråd för varje sädesslag jag lyckas få tag på. det är mycket att tänka på märker jag. smile.gif men som sagt, steg ett är att få tag på det! smile.gif
Preussen
tänkte bara tillägga att vårråg, det har nog inte odlats i Sverige på många år, kanske inte blir så lång som höstråg. havre är en bra förgröda och korn tar inte mycket i anspråk. i örvrigt så kan du använda dig av sökfunktionen här på forum.
cia73
allkorn är en förening som vill bevara gamla lantsorter. Jag beställde för några år sen 10 olika sädsorter av dem. De kom då i en kilos påsar. Kanske du hittar vad du behöver där.
Ophelia
Korn när väl nåt du bör ha, både det sexradiga och det tvåradiga.
Merlin
Anna! Jag har hemodlad havre och vete om du är intresserad smile.gif Det är gamla sorter som inte finns på marknaden längre yes.gif Du kan pm:a mig!
hnorbeck
Enklaste sättet att få tag på sädesslag är hälsokostbutiken eller hälsokosthyllan i mataffären. Det som du inte sår, som blir över i paketet, kan du använda i t.ex. soppor eller i bröd.
Tänk på att råg, vete och dinkel oftast ska sås på hösten och övervintra.
Här är en lista på sädesslag som du skulle kunna odla:
  • Vete. Det som finns som helt vete i hälsokosten är med största sannolikhet höstvete.
  • Råg. Sås på hösten. Det finns även vårråg och midsommarråg, men den är sällsynt. En del hembygdsgårdar odlar midsommarråg för att "visa hur det såg ut förr".
  • Havre. Vårsådd. Frön kan du få tag på som djurmat/fågelmat. Om du vill tröska enkelt, odla nakenhavre, säljs som hälsokost.
  • Korn. Vårsådd. Höstkorn finns men odlas inte mycket. Det finns sexrads- och tvåradskorn. Tvåradskorn känner du igen på att den har bredare korn. Även korn hittar du i djurmat (brukar vara tvåradskorn). Nakenkorn är lättare att tröska, säljs som hälsokost.
  • Dinkel. Höstsådd. Tyvärr blir grobarheten dålig på den som säljs på hälsokosthyllan, eftersom den gått igenom hårdhänt hantering för att få bort de fastsittande agnarna. Impecta säljer spelt (alltså dinkel) som dekorationsväxt.
  • Majs. Runåbergs har en sort av mjölmajs som heter Painted Mountain, som är anpassad till att ge mogen skörd i svalare klimat. Runåbergs har även popcornmajsen Tom Thumb. Jätteroligt att odla sin egen popcorn!
  • Mjölmålla, alltså quinoa, är svårodlad i Sverige p.g.a. våra långa sommardagar.
  • Hirs. Finns i hälsokosthyllan/-butiken. Har odlats mer förr i Sverige. Vet inte hur bra grobarheten är, eftersom jag inte provodlat. Hirs ska sås ganska sent, eftersom den inte tål frost.
  • Kolvhirs (Setaria italica). Frön finns från Impecta eller Rara växter. Du kan även köpa hirskolvar som brukar ges till undulater och så fröna. Inte heller kolvhirs tål frost.
  • Enkornsvete och Emmervete. Vet inte hur man får tag i frön.
anna_rispan
Vilka tips jag har fått nu. Jag ska försöka komma ihåg den här tråden. Den hade varit idealisk att skriva ut men skrivaren är paj. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon