Jonas70
Mina chilisar och paprikaplantor som har stått under lysrör inomhus sedan de såddes har nu börjat bli riktigt stora. De flesta är mellan 2 och 3 dm och står planterade en och en i 8x8 cm krukor.
Hur brukar ni lösa deras behov av ljus nu när de dessutom börjar bli platskrävande på bredden?
Ska man fortsätta att ha lysrör eller räcker det med ljus från fönsterna?
Om man ska ha lysrörsljus; ska man fortsätta att ha de ca 10 cm ovanför topparna, eller ska man öka avståndet?
Jonas70
Ingen som har några tips?
myrtille
Enligt Jukka Kilpinen ska man minska avståndet och tillsätta fläkt när plantorna blir större (Growing guide), men det är väl om de odlas inomhus i mörker? Frågan är om de behöver så mycket extraljus om du ställer de i ett fönster? Om de ser stabila ut så är det nog ingen fara.
noora
Jag har börjat så lite senare just för att slippa det här problemet. Annars kör jag vidare med lysrör i fönstret, plus stödpinnar så att plantorna inte bryts. Förra året bromsade jag upp tillväxten lite genom att ställa dem svalt och ljust (15 grader + lysrör i garaget där jag drog upp alla andra perenner och sommarblommor). Ett annat alternativ är att skaffa en häftigare lampa, 400W natriumlampor verkar vara populära bland finska chilientusiaster i alla fall (eftersom jag kan finska brukar jag läsa lite på ett finskt chiliforum där man diskuterar mycket teknik).

__Alex
Jag använder en 400 w natriumlampa till mina chili och paprika plantor, sådde dom för ca 1,5 månad sen och nu är dom mellan 15- 20 cm långa. Den funkar riktigt bra, nackdelen är att den avger jätte mycket värme.

Jonas70: Jag skulle stänga av lampan nu, och försöka strypa ljuset till dem och se hur det utvecklas.
Jonas70
Tack för era råd thanks.gif

Jag tror jag ska möblera om lite under mina lysrör, och flytta en del av chilisarna till att stå i fönstret utan extraljus istället. Plantorna är väldigt stabila och verkar må jättebra, så det skadar nog inte dem, eller vad tror ni?

För tillfället säter de väldigt mycket knoppar som jag knipsar av för att stimulera tillväxten, men det är ju inget att klaga över happy.gif
Åsnan
Hej Jonas. Kanske inte något svar på din fråga, men jag vill bara berätta detta whistling.gif . Jag tog in min fågelpeppar som jag hade haft i krydlandet. Grävde bara upp den med den sand den stod i. Hade den hela vinter på fönsterbänken i sovrummet som är ganska kalt på nätterna. Den hade väldigt många peprar kvar när jag tog in den, o var så vacker yes.gif . efterJul föl alla blad av men peprarna var kvar. Nu har den börjat växa o har vääääääääääääääääldigt många blommor. Jag tänker gräver ned igen på samma plats än förra året. Är jätte förvånad. bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon