Full version: Liljelökar
Fia N
hej!

Igår i vårsolen planterade jag några liljelökar i kruka. Hade läst någonstans att de ska stå grunt, på snudden så att "toppen" kikar upp..... Var det fel? Jag kan gräva dem djupare i em i så fall. Blev lite skraj när det var frost i morse men de kan väl knappast tagit någon skada av av en frostnatt. (Det var asiatiska liljor, vita, som hette Renaisse el. nåt sånt)

Kan passa på att fråga en sak till. Hade också köpt någon aklejasort som fanns i lökhyllan det var som långa tjocka rötter. Aqulieria tror jag det stod på förpackningen. Är det vanliga aklejor som säljs så? Någon som vet hur djupt de skall planteras. det hade kommit upp en liten bladstump i änden på dem.

Mvh/Fia rolleyes.gif
kerstin z5-6
Bladstumpen och rotpaketet med akleja ska du plantera utligt -så bladet är ovanför jorden -Liljor tål nog lite kallt -du har väl krukan vid huset -men det går fortare till blom om de slipper frostnätter
Fia N
Ok, tack Kerstin, du hjälper mig ofta med allt möjligt! thanks.gif

Vet du hur det är med djupet för liljelökarna också......? confused.gif

Mvh/Fia
kerstin z5-6
I krukan är det bra -de kommer upp fint och ruttnar inte så lätt, vattna försiktigt ofta iget alls förrän du ser att de skjuter blad

När du sen ska ut med dem -ev i höst kan de placeras lite djupare
Fia N
Då så, då får de stå kvar där de står - man tackar!!!!! smiley_small_hug.gif
Fia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon