Jan af Lisö
26-03-2007, 10:36
En av mina ekar dog, eller snarare, en nästan död ek föll för motorsågen. Så här såg snittet ut:
när jag sågade ner eken för 3 veckor sedan.
För ca 2 år sedan fanns det många gröna "kulor" på flera en ekens grenar, i fjol var många av grenerna utan blad och i höstas var barken på ekens stam sprucken.
Så nu undrar jag om det går att diagnosticera dödsorsaken samt vad skall jag göra för att skydda mina övriga ekar ?
Fågelvägen
26-03-2007, 10:52
De gröna kulorna på bladen var troligen galläpplen. En gallstekel lägger ägg i bladen. Ingen fara för eken. "Det är min åsikt, såvitt jag kan förstå" (en förnumstig grannes uttalande).
Har du möjligen fyllt på en massa jord kring eken? Rotsystemet kan kanske reagera så och eken dör långsamt.
anna_rispan
26-03-2007, 11:20
Hmm, jag har fått för mig att röta ser ut så där. Men om jag har fel så ska jag kika in i den här tråden och läsa vidare. Odla är så bra för man kan lära sig något nytt varje dag.
Piccante
26-03-2007, 12:48
CITAT (anna_rispan @ 26-03-2007, 12:20)

Hmm, jag har fått för mig att röta ser ut så där. Men om jag har fel så ska jag kika in i den här tråden och läsa vidare. Odla är så bra för man kan lära sig något nytt varje dag.

Röta låter väl troligast i detta fallet. Förmodligen en bruntrötande svamp eftersom veden ser så mörk ut? Har det synts några fruktkroppar från svampar på ekstammen någon gång? Svårt att veta vilken svamp det är annars?
Fågelvägen
26-03-2007, 13:06
Jovisst, rotröta i barrträd brukar ju se ut sådär. Jag tänkte att rötan kunde ha en orsak: rötterna har mått dåligt.
Såklart är det bara en hypotes.
Big Gardener
26-03-2007, 13:55
Att röta förekommer i träd är inget ovanligt, men frågan är varför rötan har uppkommit överhuvudtaget. Rötsvampar vandrar inte bara in i trädet och bygger bo utan någon inbjudan. Här ser det ut som om stammen blivit skadad av något utifrån och därefter har rötan vandrat in. Den vanligaste inbjudan brukar vara mekaniska skador från gräsklippare, beskärningsverktyg, stegar och annat liknande. Ibland kan det även förekomma stambasrötor till en följd av frostsprickor, men dessa förekommer sällan på ek. Är detta snitt lagt vid marken eller är det över en halvmeter upp?
Det kan också vara så som Fågelvägen säger att det har legat jord för högt upp på stammen, men då borde veden vara missfärgad runt om och inte bara på en del. Förutsatt att nivån varit jämn då förstås.
Jan af Lisö
26-03-2007, 14:18
Eken har stått på en skyddad plats, så det har inte förekommit någon mekanisk åverkan på eken. Däremot så stod eken nära huset och för att dess grenar inte skulle komma åt huset så har jag gallrat bland grenarna på ena sidan (Syd). Det var inga riktigt grova grenar (upp till några cm i diameter) och jag började klippa av dem för ca 6-7 år sedan. Dessa grenar var dock helt levande förra året.
Det har inte förekommit någon jordhöjning eller sänkning i närheten av eken. Platsen är rätt så skuggig pga huset i närheten.
Vi borrade en bergsbrunn ca 5-6 meter från eken för ca 2 år sedan. Eken var max 5 meter hög.
Minns inte riktigt på vilken stamhöjd jag tog bilden, men det var nog mindre än en halvmeter från marken. Barksprickan var nästan en meter lång, lodrätt, på ekens NO sida.
Kommer inte på något mer just nu som kunnat ha betydelse för ekens tragiska öde. Men jag har en jättefin ek på tomten och vill absolut inte att den skall rönna samma trista öde.
anna_rispan
26-03-2007, 14:54
Jag har fått höra av en som studerade på Alnarp att det räcker med minsta lilla sår på en rot för att rötan ska slå till. Någon som vet mer kanske kan förklara? Det borde ju inte gälla de minsta stråna längst ut. Jag fattade det som att det var på den delen av roten som var betydligt närmare stammen.
Vad är det för en röd slinga på bilden? tvättrep?
Big Gardener
26-03-2007, 15:53
CITAT (anna_rispan @ 26-03-2007, 15:54)

Jag har fått höra av en som studerade på Alnarp att det räcker med minsta lilla sår på en rot för att rötan ska slå till. Någon som vet mer kanske kan förklara?
Tja, rötter är känsligare än vad man tror, men framför allt handlar det om trädets generella kondition. En kraftig vedröta har sällan ett enskild orsak utan uppkommer ofta då trädet av flera olika anledningar tagit stryk. En enda rot som skadas på ett i ett övrigt friskt träd är inte tillräckligt för att en stamröta ska uppstå. Visst kan det vara en utlösande faktor, men absolut inte den enda.
Olika abiotiska och biotiska faktorer som markpackning, torkstress och så vidare kan påverka trädets kondition negativt så att försarssystemet blir försvagat och därmed kan röta tränga in.
Jag kan endast komma på 3 stycken trädsvampar som gärna går på ek och dessutom åstadkommer just brunröta, (dvs ligninet finns kvar medan cellulosan och hemicellulosan bryts ner) och dessa 3 är korkmussling, oxtunga och svavelticka. Men, men... korkmusslingen torde mest hittas vid gamla stubbar eller i döda grenar uppe i kronan på levande träd, oxtungan förekommer nära rothalsen på gamla träd eller högt uppe i trädet på döende träd och svaveltickan hittas väl mest på gamla exemplar.. dvs ingen av de här brunröteträdsvamparna passar in på eken i fråga som ju är ung? Är det svarta på bilden svampens döda fruktkroppar?
Jan af Lisö
27-03-2007, 07:58
"Röda slingan" på bilden är förlängningssladden till bödelverktyget, i detta fall elektrisk motorsåg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.