Nisse1337
26-03-2007, 11:31
Jag har Två fikonträd som är två år. båda är toppade på ca 5-7 cm och set minsta fik två fikon förra året. Den största har något slags "spindelnät på bladen och är lite solskadad. båda har bara var sin gren och står i var sin stor kruka med jord. hur ska de skötas?
Hjälp mig!
Alexander-VG-zon3
26-03-2007, 11:41
har dom fått vintervila i vintras ? och hur har du dom stående nu ?
dom vill va ute nu .
det du har kan vara spinn , dränk växten ( växterna ) i 42gradit vatten i 20-30min kruka och blad och grena och allt ska ner under vatten . spinnen drunknar sen så tar du ny jord och planterar om . har du bild på dina fikonplantor ?
skötsel
dom vill ha en vinter vila på max +5c på dagen gärna kallar, på natten -10c gör inget . jag har haft en på friland nu i vinter som har klarat sig fint dom är härdiga till ca -12c även lägre beroende sort .
när dagen håller +5c +10c i skuggan kan du sätta ut dom nakna pinnarna i söder ( dom är lövfällande ) . när du ser där kommer nya blad flytta dom till väst och där kan dom sen stå hela sommaren tills natten blir -5c -10c snö gör inget dom är vana vid sånt i medelhavet , sen då vintervila vilket är ett måste .
på sommaren värme och sol och låt inte torka upp för mycket normal gödning och plantera om dom i medelhavsjord . dom hinner oftast få en omgång med fikon om man sköter dom så här och sommaren är bra .
Linus!
Vad är medelhavsjord?
Alexander-VG-zon3
26-03-2007, 21:01
CITAT (cato @ 26-03-2007, 19:57)

Linus!
Vad är medelhavsjord?
http://www.weibulls.com/kolla här weibulls säljer nåt som heter ''MEDELHAVSJORD'' . har aldrig använt det själv men det ska vist vara bra
Christer i Falköping
27-03-2007, 18:53
Du kan ha vanlig jord, gärna blandat med lite lera. Men det fungerar alldeles utmärkt med vanlig P-jord till exempel. Om du kan ställa ut fikonen så lär spinnen försvinna fort. Men om de inte är vana vid att vara ute, skall du börja ställa dem skuggigt. Dessutom ta in dem på nätterna om det är risk för frost. ha inte allt för stora krukor till den, det är bra att de får det lite trångt om fötterna.Lycka till!
Christer.
Nisse1337
28-03-2007, 08:54
Den minsta har 3 skott som har slagit ut men det ser ut som " topskottet" har dött! Ska jag skära av det?
Christer i Falköping
28-03-2007, 14:45
Jag tycker att du skall vänta tills du ät helt säker. Man klipper sällan försent, men ofta för tidigt.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.