lena:-)
26-03-2007, 11:36
Hej! Måste skriva och fråga en sak , blev nyss uppringd av ett försäkringsbolag (ACER?)som ville sälja en barnförsäkring.
De hade skickat ut reklam om den men jag har kastat det i papperskorgen, Enda sättet att få information var att teckna den på "öppet köp". Jag brukar inte ´köpa av telefonförsäljare men det var bra villkor och den var billig.
Kruxet var att hon ville ha fullständiga bankuppgifter...bank kontonummer osv för autogiroöverföringsanmälan som jag sedan skulle få underteckna. Det gick inte att skicka ut blanketten utan kontonummer...
Jag uppger inte mitt kontonummer till en okänd uppringare.
Får det tillgå på det viset? Helt underligt i min mening...tror jag ringer Sverker!
Någon med erfarenhet eller kunskap?
Airamya
26-03-2007, 11:43
Det var en artikel i lokaltidningen här hos mig om just detta för inte så länge sedan. Folk som blivit uppringda av försäljare och lämnat ut sina kontonummer via telefonen. Jag minns inte exakt vad det stod men kontentan var i alla fall att man ska absolut inte lämna ut sådana uppgifter.
Ska se om jag kan hitta artikeln.
Jag har själv aldrig varit utsatt för något liknande.
Tur att du inte lämnade ut några uppgifter. Jag tycker förfaringssättet verkar skumt.
Stå på dig om de ringer igen - lämna aldrig ut uppgifter på telefon
CITAT (lena:-) @ 26-03-2007, 12:36)

Hej! Måste skriva och fråga en sak , blev nyss uppringd av ett försäkringsbolag (ACER?)som ville sälja en barnförsäkring.
De hade skickat ut reklam om den men jag har kastat det i papperskorgen, Enda sättet att få information var att teckna den på "öppet köp". Jag brukar inte ´köpa av telefonförsäljare men det var bra villkor och den var billig.
Kruxet var att hon ville ha fullständiga bankuppgifter...bank kontonummer osv för autogiroöverföringsanmälan som jag sedan skulle få underteckna. Det gick inte att skicka ut blanketten utan kontonummer...
Jag uppger inte mitt kontonummer till en okänd uppringare.
Får det tillgå på det viset? Helt underligt i min mening...tror jag ringer Sverker!
Någon med erfarenhet eller kunskap?
Låt dem skicka ut information en gång till, och varför skulle de inte kunna skicka blanketten!
Man måste inte alls ha autogiro, man kan betala manuellt.
Låter mysko tycker jag.
Kolla deras villkor och jämför med andra bolag först. ha inte för bråttom om det inte känns helt ok.
Airamya
26-03-2007, 11:53
Har sökt lite på nätet. Metoden kallas fishing (stavas även phishing).
26-03-2007, 12:02
bra länk om "internet/telefon-bedrägeri"Tack för alla snabba svar!
Jag bad dem skicka ut ny information men enda sättet att få skriftlig info var att teckna försäkringen
med visserligen 14 dagars ångerrätt men med uppgivande av kontonummer.
Fishing tycker jag låter läskigt men det är ju exakt vad de sysslar med: Fiskar kontonummer!!
Inte vet jag, kanske är bolaget seriöst, men jag kan inte hitta det på nätet så det blir svårt att kolla upp det. Hon satte mig på en "callup-lista" dessutom sp de hör nog av sig igen.
CITAT (lena:-) @ 26-03-2007, 12:36)

/../men det var bra villkor och den var billig/../
Trots detta skulle jag inte vilja ha affärer med det bolaget när de arbetar på det oseriösa sätt de gör.
26-03-2007, 12:57
Nej du Faith, inte köper jag försäkring av dem inte!!!! Funderar på att anmäla mig till NIX
NIX är kanon! Har varit med ett par år och det ringer aldrig någon nu!

Rekommenderas varmt.
Skulle företaget vara seriöst skulle de inte kräva kontonr per telefon...
Nix är jättebra, men första månaden efter anmälan ringer det som aldrig förr, gjorde hos oss iallafall... Men jag sa på en gång att jag inte handlar per telefon och att jag anmält mig till NIX, det fungerade. Ingen var påstirdig efter det.
CITAT (karjo @ 26-03-2007, 14:04)

NIX är kanon! Har varit med ett par år och det ringer aldrig någon nu!

Rekommenderas varmt.
Jag tror att säljarnas organisation har anmält mig till NIX på eget bevåg - det är länge sedan någon ringde nu...
De har nog insett att jag är ett hopplöst fall...
kristerh
28-03-2007, 11:35
En autogiroblankett brukar väl vara neutral, du fyller själv i kontonr mm
jag skulle aldrig lämna ut kontonr till en "försäljare"
03-04-2007, 06:50
Måste bara få tillägga att detta bolag (ACE) var med på Plus igår (måndag 2/4) inget förvånande alls, det sas att det ,om man var tvungen att vara hemma.
De informerade inte om allt tydligen.
Och varför skulle dom det, då skulle ingen köpa försäkringen !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.