skogstroll
26-03-2007, 13:12
Jag funderar på hur det skulle funka med frostvakt i mitt lilla (5,2kvm) växthus. Jag vill helst inte dra el dit om möjligt. Nån som har några heta tips?
Vad menar du med att du inte vill dra dit el? Menar du att du inte vill ha fast installation, men att tillfällig förlängningssladd är ok? Det går ju att värma utan el, men det blir svårt att reglera.
skogstroll
26-03-2007, 13:22
helst inte sladd heller men man kanske inte har något att välja på...
Lyckas du överföra elektricitet utan sladd så kan du nog se fram emot nobelpris!
Men man kan ju använda fotogenkamin, eller t o m gammaldags eldfat (träkol). Med en så liten volym kanske t o m en/flera marschall(er) skulle kunna fungera. Men om man eldar så genererar man också vattenånga, så det blir fuktigt.
skogstroll
26-03-2007, 13:54
ja nobelpris vore ju kul för då behövde jag inte sitta här... men jag tänkte nog mer på fotogen men det blir väl ganska dyrt
kerstin z5-6
26-03-2007, 14:02
Dyrare än el , ja ...och hur ska du reglera värmen ? blir antigen för kallt eller för varmt med en sån mojäng...
Har Du isolerat växthuset med bubbelplast? Om inte, börja med det. Ett förslag är att, om det gäller nattfrosten, placera några 25 liters dunkar med het vatten. Ställ dunkarna på frigolitbitar.
Jonas70
27-03-2007, 10:05
I ett så pass litet växthus skulle det antagligen räcka med ett par hinkar, men det beror ju naturligtvis på hur kallt det blir på natten utomhus.
En tunna med kompost skulle kunna ge lite tillskottsvärme.
Jag har anlagt en 3kbm kompost i mitt ena växthus och den avger rejält med värme. Dessutom kommer jag att ha mängder av fin kompostjord om nån månad. Blandningen i min låda är material från trädgårdskomposten, allt skräp jag hittat när jag vårstädat trädgården, löv/ris m.m., barkmull(säck), torvmull(säck) och massor av hönsgödsel. Temperaturen gick upp till över 40 grader första dygnet, idag har jag inte hunnit kolla men misstänker att det fortsätter att stiga.
Hur mycket värme som kommer att avges återstår att se men det verkar ganska lovande.
För ett litet växthus skulle det kanske kunna räcka med den värme man skulle få från en mindre behållare/tunna med liknande blandning i.
skogstroll
29-03-2007, 13:01
tack för tipset :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.