Full version: Göteborg på torsdag
anna_rispan
Halloj!
Jag ska prova att köpa en sista-minuten-biljett med SJ på torsdag. destination Göteborg.
Om jag får tag på en så att jag är där redan på dagen. Vad ska jag hitta på då föreslår ni??
Botaniska trädgården kommer jag att besöka senare, kanske även Palmhuset.
Men vad finns det mer för pärlor? Några mysiga ställen eller intressanta små muséer??
Lars-Olof Arvids
Botaniska trädgården får du inte missa! Inte långt därifrån ligger Naturhistoriska muséet http://www.gnm.se/ som är väl värt ett besök. Är det fint väder kan en promenad i Slottskogen rekommenderas, t ex upp till djurgårdarna där det är ganska mysigt. Sedan finns ju Universeum och Världskulturmuséet, som ligger alldeles intill varandra vid Korsvägen nära Liseberg.

Olle
anna_rispan
Jo Botaniska o ev. Slottskogen tänkte jag klämma in på lördagen.

Men Världskulturmuséet var en nyhet för mig, det ska jag kolla upp. O det är ju jättepraktiskt att det ligger nära ett annat ställe. Hur går det med papegojorna på Universeum, jag har för mig att de åt upp allt när de precis flytta in där, eller var det en skröna?

Tack Olle!

Men fortsätt gärna tipsa!
Piccante
Vilken längtan jag fick till botaniska nu då när jag läste denna tråden ohmy.gif var där härom veckan men då hade jag inte tid att gå runt så länge. Annars kan jag bara hålla med om de tidigare förslagen, Trädgårdsföreningen + palmhuset är betydligt mindre än botan och hinns lätt med på en halvdag. Om du får tid över på ankomstdagen eller dagen du lämnar Göteborg. Har ju väldigt centralt läge oxå.

Annars är en tur i stadsdelen Haga inte fel heller. Där tycker jag om att strosa runt i den gamla bebyggelsen. Haga är oxå inom rimligt avstånd från botaniska/ Slottskogen.
Hannele
Röhsska museet; http://www.designmuseum.se/

Slottskogens koloniområde är mysigt.
Landala kolonier mitt i stan.
emas
Du verkar fotointresserad - då rekomenderar jag Hasselblad Center. Uppe vid Götaplatsen. Vet inget om den utställning de har nu, men det brukar ändå vara trevligt att gå dit.
Ett annat museum jag gillar är Röhska (lär mig aldrig hur det stavas ...).

Om fint väder - sitta ute och fika. Hitta cafe med eftermiddagssol. Många har filtar också smile.gif
Finns något längs Linnégatans solsida. Finns något på Vasagatan - Smula tror jag ligger i korsningen vid Viktoriagatan.
Om inte fint väder - fika på Fröken Olssons. Relativt nära Trädgårdsföreningen.
Oavsett väder går det ju fika i Botan också smile.gif

Köpa en skaldjursbaguette på Feskarbröderna i Nordstan och ta med ned till hamnen mellan Operan och Lilla Bommen är inte dumt heller. Kanske inte nyttigast - men ska man äta skaldjursbaguette någonstans - då tror jag man ska köpa den på Feskarbröderna ...

emma
anna_rispan
Vilka härliga tips!!! Tack så mycket alla!
Piccante
CITAT (Hannele @ 26-03-2007, 21:47) *
Röhsska museet; http://www.designmuseum.se/

Slottskogens koloniområde är mysigt.
Landala kolonier mitt i stan.

Lite nyfiken bara giggle.gif Landala kolonier, är det namnet på koloniområdet mellan Ängemarken/ Guldheden och Medicinare berget? Har aldrig riktigt fattat vad det heter där, men är jättemysigt koloniområde.

Eftersom Anna tar tåget till Göteborg så utgår jag ifrån att hon kommer ta sig fram till fots eller med spårvagn och då är det lätt att stanna vid det koloniområdet eftersom det ligger utmed spårvagnslinje 8 på vägen mellan Korsvägen (Universeum) och botaniska/ Slottskogen.
uno
Välkommen till Göteborg. Ödsla ingen tid på Trädgårdsföreningen som just nu är uppgrävd för att restaureras till sin urspungliga utseende. Klart 2008. Men om Du skall till palmhuset då ligger det ju i Trädgårdsföreningen.
anna_rispan
CITAT (Markus_H @ 27-03-2007, 02:58) *
Lite nyfiken bara giggle.gif Landala kolonier, är det namnet på koloniområdet mellan Ängemarken/ Guldheden och Medicinare berget? Har aldrig riktigt fattat vad det heter där, men är jättemysigt koloniområde.

Eftersom Anna tar tåget till Göteborg så utgår jag ifrån att hon kommer ta sig fram till fots eller med spårvagn och då är det lätt att stanna vid det koloniområdet eftersom det ligger utmed spårvagnslinje 8 på vägen mellan Korsvägen (Universeum) och botaniska/ Slottskogen.

Ännu bättre med linjer och hållplatsbeskrivningar!! smile.gif Annars vet jag inte hur jag ska hitta fram! ohmy.gif

CITAT (uno @ 27-03-2007, 03:29) *
Välkommen till Göteborg. Ödsla ingen tid på Trädgårdsföreningen som just nu är uppgrävd för att restaureras till sin urspungliga utseende. Klart 2008. Men om Du skall till palmhuset då ligger det ju i Trädgårdsföreningen.

mm, det är Palmhuset som lockar. själva parken runt blev jag inte så sugen på sist jag var där. antingen gick vi för lite eller så var det något annat...men det låter ju roligt med en restaurering till 2008. då måste jag ju tillbaka! smile.gif
Bee
Köpa en skaldjursbaguette på Feskarbröderna i Nordstan och ta med ned till hamnen mellan Operan och Lilla Bommen är inte dumt heller. Kanske inte nyttigast - men ska man äta skaldjursbaguette någonstans - då tror jag man ska köpa den på Feskarbröderna ...

emma
[/quote]

Skaldjur och fisk beses/äts bäst i Feskekörkan! Ligger borta vid Rosenlund och är ett måste när man kommer till Göteborg. Ganska trist omgivning men på vägen dit/därifrån kan man ta en titt på nya lärarhögskolan invid Grönsakstorget. Det blev ett ganska fint bygge (invigdes i höstas). Ena halvan är gamla Sociala Huset.
Saluhallen på Kungstorget är också kul att gå in i och känna dofter av grönt o kött mm. Många fik därinne. Ifall det regnar eller så...
anna_rispan
Tack för alla tips!!

Tiden räcker aldrig till för allt man kan se och göra i Göteborg. Dessutom är folk så himla trevligt där!!

Jag åkte 8an mellan Botan o Korsvägen men jag såg inte var jag skulle gå av för att hitta någon koloniträdgård.
Världskulturmuseet hade jättebra utställningar!! Jag visste som sagt inte ens att det fanns men jag lärde mig massor när jag var där.
På lördagen var jag på Sticky Fingers och lyssna på ett band som heter Universal Poplab. Det var en chansning för jag visste inte hur de lät, men sångaren är Christer från radioprogrammet Christer i P3. Han har ju en behaglig röst så då borde ju sången låta bra tänkte jag. Väl där så hörde jag ett par låtar jag kände igen från radion och som jag gillar plus att en hel del av resten de spelade lät himla treligt! O de som var på stället verkade också trevliga. Inga som var obehagligt fulla o så. smile.gif

Jag är såå nöjd med helgen i Göteborg!!
Piccante
CITAT (anna_rispan @ 02-04-2007, 14:08) *
Tack för alla tips!!

Tiden räcker aldrig till för allt man kan se och göra i Göteborg. Dessutom är folk så himla trevligt där!!

Jag åkte 8an mellan Botan o Korsvägen men jag såg inte var jag skulle gå av för att hitta någon koloniträdgård.
Världskulturmuseet hade jättebra utställningar!! Jag visste som sagt inte ens att det fanns men jag lärde mig massor när jag var där.
På lördagen var jag på Sticky Fingers och lyssna på ett band som heter Universal Poplab. Det var en chansning för jag visste inte hur de lät, men sångaren är Christer från radioprogrammet Christer i P3. Han har ju en behaglig röst så då borde ju sången låta bra tänkte jag. Väl där så hörde jag ett par låtar jag kände igen från radion och som jag gillar plus att en hel del av resten de spelade lät himla treligt! O de som var på stället verkade också trevliga. Inga som var obehagligt fulla o så. smile.gif

Jag är såå nöjd med helgen i Göteborg!!

Det var ju lite klantigt av mig att inte nämna vad hållplatsen heter duh.gif man ser nog iofs kolonistugorna från spårvagnen om man sitter på rätt sida av vagnen vill säga. Annars är det hållplats Medecinaregatan. Det dräller i regel av studenter där eftersom det är flera institutioner uppe på Medecinareberget. Hållplatsen ligger mellan hållplatserna Wawrinskys plats och Sahlgrenskas huvudentré. Du får ta det vid nästa besök istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon