Full version: Persikoträd
Silver Vera
Hej

Mitt persikoträd är täckt, när tycker ni att det kan vara lagom att ta bort den ?

MVH
jegi
Jag tar bort täckningen i slutet på april, här i zon 4. Du får väl lägga på eller dra i från om du har högre eller lägre zon.
Alexander-VG-zon3
vilken zon är du i ??

persikoträd behöver knappast skydd i zon 1-2 på vintern
zine
Det är bra om skyddet sitter på så att det inte börjar blomma så tidigt. Annars kan blommorna frysa.

PS. Förresten, är det ingen som har en närbild på ett persikoträd innan blommning som jag kan jämföra med mitt och gissa om mitt lever... biggrin.gif
Silver Vera
Hejsan

Det är väl zon 2-3 ?

3mil utanför Finspång mot Katrineholmshållet .

MVH
zine
CITAT (Silver Vera @ 26-03-2007, 19:12) *
Hejsan

Det är väl zon 2-3 ?

3mil utanför Finspång mot Katrineholmshållet .

MVH

Vänta till mitten av april ungefär wink.gif
Ophelia
Jag skulle oxå ha väntat. Trädet klarar säkert av kylan men de attans blommorna blommar tidigt och blir det frost så är risken överhängande att frukten uteblir. Blommar den ändå får du väl pollinera och täcka så gott det går.
Alexander-VG-zon3
ditt persikoträd behöver inget skydd i zon 2-3 ,
och har blommorna slatt ut och det blir frost knyt om vinterväv över dom så klara dom sig fint .
blommorna behöver ju bara lätt frost skydd på natten
jegi
Förtydligande: Jag täcker mitt bara under mars och april. Några gånger har kvistar strukit med utan skydd och blomning har varit sparsam. Räkna med att samma gäller zon 2 och 3 + någon vecka i mars och - någon vecka i april. Enklast är ju att ha dem täckta såväl dag som natt så slipper man missa någon kall natt, det förlorar man inget på. För övrigt kan man betrakta persikoodling i HELA Sverige som zonknäckning så vårvinterskydd i Skåne är inte heller fel även om det oftast nog inte behövs.
Silver Vera
Ok,tack

Jag väntar då till ett par veckor in i April .

MVH
Ophelia
CITAT (jegi @ 26-03-2007, 19:58) *
Förtydligande: Jag täcker mitt bara under mars och april. Några gånger har kvistar strukit med utan skydd och blomning har varit sparsam. Räkna med att samma gäller zon 2 och 3 + någon vecka i mars och - någon vecka i april. Enklast är ju att ha dem täckta såväl dag som natt så slipper man missa någon kall natt, det förlorar man inget på. För övrigt kan man betrakta persikoodling i HELA Sverige som zonknäckning så vårvinterskydd i Skåne är inte heller fel även om det oftast nog inte behövs.

Håller med dig. Fy så surt om man blomningen ryker. Pollinerare får man nog leka själv.
Alexander-VG-zon3
CITAT (jegi @ 26-03-2007, 17:58) *

i zon 2-3behövs inget skydd mer än ev om det blir frost när blommorna är öppna . och jag täcker inte mitt träd för jag vill den ska få ha dagen med plus kan det bli för varmt under skyddet på dagen vilket gör att den startar tidigare . och nej man kan inte betrakta persikoolding som zonknäckeri i hela Sverige . växer som sagt persikoträd i skåne långt tillbaka i tiden och det finns gamla träd som inte får skydd som bär frukt ändå . det som det handlar om i persikoodling är i söderläget vilket där är mildare än normalt . knappast behövs skydd på vårvintern heller då har inte persika trädet kommit igång äns . det ända man måste göra är att slänga över lätt skydd på natten om det går under 0c . OM blommorna är utslagna
jegi
CITAT (Silver Vera @ 26-03-2007, 20:04) *
Ok,tack

Jag väntar då till ett par veckor in i April .
MVH

Tror jag är klokt. Man får ju bara persikor en gång om året.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon