Phatphil
Tjena alla
Nu är det så här att jag har tagit lite fröer från en paprika från hemköp och vill försöka mig på att odla fram en egen paprikaplanta att ha brevid min chilliplanta(av okänd sort!)!
Hur länge ska man torka föerna och när kan jag sätta dom i jord?
Tack i förhand
Phil
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan stoppa ner dem direkt man måste inte torka fröerna. Du bör så snarast, de sorter som säljs i matbutiken är ofta inte några snabba sorter och man brukar ju så paprika i jan-feb. Tyvärr är paprika fröerna i handeln troligtvis från F1 hybrider så det är inte säkert att plantan ger frukter som blir lika den du tog fröet ifrån.
catlady
Jag satte fröerna från en hel köpe-paprika för ett par veckor sedan och nu har jag 40 små groddar... Torkade fröerna en dag först och har sedan hållit jorden fuktig och rumstemperatur. Får väl se om de ger någon bra frukt...
Phatphil
Ok, plantering imorrn alltså!! Uppdate kommer=)
Preussen
kul att de gror. för en himlans massa år sen så tog jag fröer av en ungersk paprika jag köpte på torget. söt och god var den så jag planterade. jävlar vad de var starka. lite näpen var jag men kul var den lärdomen. alltid roligt att se vad avkomman blir.
Citroon
sådde frön från vanlig paprika i affär smile.gif de har precis fått knoppar o ja hoppas nu på fina paprikor smile.gif
sirpusbollen
jag har fått massa fina paprikor av "köp-paprika". Goda och söta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon