Full version: Benjaminfikus
Alba
Jag har vid flertal tillfällen försökt ta stickling av Benjaminfikus.
Försöker rota den i vatten men får inga rötter.

Vill gärna ha tips och råd.
emas
Det går :)
När jag var tonåring frågade jag min pappa om han trodde det gick att ta ett skott från benjaminfikusen genom att sätta en gren i vatten. Njae, sa han tveksamt. Jaha, då ska jag klara det, sa jag. Kanske var det lite tonårstrots :) Minns att den stod länge i vatten. Tror jag hade en kvist med kanske två blad och 7-10 cm kvist. Men som sagt närmre tips än så har jag inte. Har inte heller testat fler gånger - så kanske måste du bara skaffa dig lite tonårstrots :)

Emma
Åsa E
Kan bara hålla med - det går att rota dem i vatten.
Jag har några med rötter på hemma i fönstret just nu.
Det enda tipset jag kan komma på är att man inte ska ta en för stor kvist, 10 cm kan vara lagom.
Och ge inte upp - så länge den har bladen kvar så finns det liv och då är det bara att vänta på rötterna.
Alba
Tack för er svar.

Felet är nog kanske att jag tog för stor kvist. Ska nog klippa endast toppen av denna och försöka rota.
Lady Hamilton
Jag vet igentligen inte heller hur man gör men att det går att rota har jag bildbevis på blush.gif En av våra "gäster" på jobbet bröt av två kvistar på våran "fikus" för ca 1 mån sedan och så här ser "grenarna" ut idag

Jaha....... -cry-.gif nu har Ingemar tagit bort "ladda direkt från datorn"..........så då blir det ingen bild nu..........får se när jag lyckats få till bilden in i albumet................

Grenarna var/är i allafall stora med måååånga blad och hade rotat sig fint...........
*Stintan*
Ladyn den funktionen är inte borta men funkar inte om du skriver i snabbsvar flirting.gif kram1.gif
Lady Hamilton
Jo den är borta crying.gif Kolla själv............. -cry-.gif
*Stintan*
Nämen va konstigt! Jag ser då bläddraknappen här under skrivrutan om jag klickar på "skriv svar" trostar.gif
Lady Hamilton
Här kommer den utlovade bilden

brohede1
Jag tog en stickling av min Benjaminfikus för tre veckor sedan och satte i en torvbrikett. Jag förvarade den i en plastbunke och trädde en plastpåse över och sprejade med vatten varje dag. Den har stått i ett österfönster och det har varit väldigt soligt. Igår upptäckte jag att två relativt kraftiga rötter (1,5 mm i diameter) redan växt ut ur torvbriketten och jag blev jätteförvånad. Nu bör jag kunna plantera den i en kruka med vanlig jord. Jag trodde att det skulle vara svårt, men jag kanske hade tur. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon