Elisabeth P
Jag har som bekant ett antal krukor som har stått ute hela vintern.
De har stått i en frigolitlåda med en frigolitlåda som lock så att inte fröna blir bortkrafsade av djur.
Idag när nu våren verkar vara på väg, lyfte jag på locket ohmy.gif ALLT stod i vatten till halva krukan crying.gif .
Det var ju givetvis all snö som smällt men den kunde ju inte rinna undan på grund av att de stog i en låda duh.gif

Jag har nu tömt bort allt vatten och bytt ut locket mot 7 lager fiberduk. Tänkte att då kanske solen kommer åt att torka upp lite bättre även om de står i skuggan
Tror ni att mina små krukor kan klara sig eller finns det risk att det redan hunnit ruttna något help.gif ?
Jag har alltså tänkt att krukorna ska stå kvar ute tills de gror.

Hur snart kan jag ta bort fiberduken eller börja skala av lager efter lager? Inte förrän det har grott va? Tänker på alla små fåglar som kanske vill kalasa på mina fröer.
Eva 33c
Det finns säkert hopp, det är ju det sista som överger en...
Men jag skulle ta ur krukorna ur frigolitlådan (fast det kanske du redan gjort?) annars är det ju risk att det fylls med vatten igen om det regnar. Mina sådder har bara ett lager fiberduk över sig som skydd mot fåglar och ogräs och sånt.
Elisabeth P
Tack för snabbt svar.
Jag provar att skala av ett lager /dag till ett återstår som skydd mot fåglarna. Det kan ju tänkas att det blir för stor temeraturskillnad om jag byter frigolitlocket mot ett lager på direkten.
Givetvis ska de inte hellerstå kvar i frigolitlådan tongue.gif
Hoppas bara att de klarar sig.
Är det svårt att hålla dem lagom fuktiga nu när vårsolen börjar bränna? Det är klart att än lär det ta ett tag innan mina torkar upp, men sen...?
Eva 33c
Jag tror inte de är så känsliga för temperaturförändringar nu innan de grott.
Sedan måste du förstås passa dem från att inte torka ut. Men det är inte svårare ute än inne, nästan tvärtom då det är fuktigare luft ute. Och det är ju kallt på nätterna ett tag än. Men ställ de så att du kommer ihåg dem! Vips är det varmare än man tror! smile.gif
Elisabeth P
Ja, snabbt går det nu. Hela helgen och även idag har det varit rena våren, men än är inte vintern slut. Det kan nog komma snö fortfarande och nätterna lär ju vara kalla ett bra tag till.
På söndag åker vi till Trysil en vecka men inte kan de väl hinna torka ut så snabbt när de nu är genomsura.
Grannen ska iof sig titta till mina andra krukor som står i garaget, men dessa ska väl inte behöva så mycket tillsyn än, eller var tror ni?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon