Full version: HJÄLP HJÄLP HJÄLP
Iziz
Jag e ju superdålig på träd namn å sånt men det är ett "näs" träd, ja sågade i igår. (om d kan hjälpa på traven)
Nån sa till mej att man kan börja beskära träden nu.
Vi har det soligt å varmt på dan men kallt om nätterna.
Det finns ju "sår" tvätt eller nåt liknande på lantmännen att köpa. ja tänkte mera på det - om ja kan hjälpa trädet dvs.
Det verkar inte vara tjock sav som rinner utan mer vatten aktigt, men som sagt.
Flugor i alla storlekar och myror har dragit till "såret".
Så HJÄLP e nog att be om.
Kramelikram
Kvarnvik
Jag antar att det är en lönn du har beskurit. Är det tjocka grenar du har sågat av? Min man gjorde en stympning av tre lönnar i vår tomtgräns för ett par år sedan och det rann också rejält om dem (här var det frågan om grenar på kanske 30cm i diameter) De har överlevt än så länge, men skjutit massor av vattenskott och några fina träd med normala kronor kommer de nog aldrig att bli.

Nu vet jag inte hur mycket du har sågat ner, men svaret jag fick av min kursledare som jag gick hos på trädgårdskurs sa att man inte skulle beskära dem på våren ochhelst inte grenar som är mer än ca 5cm i diameter, samt att man aldrig ska täcka över såren med något.

Om du har sågat mycket kommer nog trädet att överleva på kort sikt, men det är nog ganska stor risk att det blir röta i det så småningom.

Efter vårt (eller min mans) förhastade stympning köpte jag beskärningsboken och viftar nu ivrigt med den varje gång han vill ge sig på något av träden i trädgården, på så sätt blir det ingenting gjort rolleyes.gif vilket nog är bättre för träden.
Isis
nja det var inte mycket utan en gren som var lika stor som om du håller tumme mot pekfinger, och den växte nedåt. En "ung" gren vill jag kalla det för och det var inget av "huvud" grenarna.
Kvarnvik
Då är det nog ingen fara, låt det rinna bara. Ett tips är ändå att skaffa en bok om beskärning.
Fågelvägen
Hej Isis! Ett och annat "tiddelipom" kanske behövs för er lönn. Här är en bok som kan hjälpa ifall ni har flera träd!

Klaus Vollbrecht, Gustaf Alm & Han Veltman: Beskärningsboken(Natur och kultur, 2006) Den är begriplig och åskådligt uppställd.

Jag använde tidigare Konsten att beskära buskar och träd av Christopher Brickell. En DELVIS bra bok. Ofta blev jag bara mera osäker ju mer jag försökte följa råden i den.

Jag kapade också en gång en ganska stor kvist på en lönn, minns inte vilken tid på året det var. Den fick nån sorts röda prickar, svamp tror jag, nära det avsågade stället. Men den blev ett stort vackert träd i alla fall.

Cilla i odla.nu har många kloka råd om beskärning.
Airamya
Ja, Cilla och BigGardener här på Odla är mästare på träd och beskärning. Är det någon som kan ge dig råd så är det dem.
Jag tror att de läser o skriver mest under avdelningen för träd, buskar och häckar dock. Så du kanske skulle prova att posta där?
Alternativt posta en länk där till denna tråden så slipper du skriva allt igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon