Full version: julrosfrön
Kvarnvik
Hittade en rejäl planta av julros på torget i Jönköping för någon månad sedan och eftersom jag har retat mig i två år på att jag inte köpte sist jag såg en där så slog jag till direkt. 99:- kostade plantan som var stoor, tycker i alla fall jag.[attachment=786:IMGP0835kopia.jpg]

Nu till min fråga: Den börjar ju blomma över nu, hur gör jag för att få tag på fröna? Sprätter de iväg eller kan jag räkna med att de ramlar ner på trappan om det inte blåser förstås, hur brukar ni göra? Kan man plocka av dem redan när de ser ut som på bilden nedan eller måste de torka först?
[attachment=787:IMGP0837kopia.jpg]

En annan fråga när jag ändå är igång: Detta skuller vara en vanlig vit julros, blir de sådär rosa när de börjar blomma över eller är det en annan sort?
kerstin z5-6
Fröna ska vara mogna brunaktiga o lossna lätt -sås omdelbart
Färgen på blomman växlar i olika stadier o temp
Ophelia
Jag tycke de är sådana där blommor som släpper fröna så fort man vänder ryggen till. Har därför lindat en tunn väv kring blommorna när de blommat över och får tag på fröna på så sätt. Å andra sidan så låter jag de allra flesta får släppa fröna på backen happy.gif
joca
Lyckliga dig, ett superfynd tycker jag,

Köpte en planta förra våren och väntade tålmodigt på att fröna skulle mogna, och det är verkligen som Ophelia säger, när du vänter ryggen till så passar de på, tror att de gör det med flit :-)

Min vita planta var mer grön än vit, skulle gärna ha en mot det rosa hållet. Har provat att fröså flera olika sorter i vinter hoppas att de tar sig nu.......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon