jannan
Hej på er alla.
Jag och min sambo har i dagarna fått tillträde till vårt första egna hus. Det känns helt underbart men paniken över trädgården börjar stiga. Vi bor i södra hälsingland, vilken zon det nu är blush.gif Jag är helt nybörjare på allt vad trädgård heter. help.gif

Det är en vanlig, plan villaträdgård med 3 äppelträd, 2 plommonträd, 2 syrénbuskar, ett gäng svart-, rödvinbär- och krusbärsbuskar samt hallonhäck. Ut mot gatan står Ölandstokar samt några buskar med små vita blommor i klasar eller rader liksom. Vet inte vad dom heter blush.gif

Gräsmattan har de senaste åren blivit något eftersatt och är ojämn och mossig.

Nu är min fråga: Vart, hur och med vad ska jag börja? Jag är för tillfället arbetslös och har hur mycket tid som helst att pyssla, gräva och klippa.

Jag skickar med lite bilder från i höstas

Flyguy
Grattis till huset, det ser kanonfint ut!
Det Ni skall börja med är att släppa paniken, göra ingenting och bara bo och känna in!
Allt på en gång blir bara fel.

Seen kan man ju alltid skaffa sig en spade........ whistling.gif

Just det, välkommen hit!
Mia, zon 3
Välkommen! Och grattis - nu börjar beroendet... De flesta här är drabbade av galenskap i varierande grad crazy.gif
Så jag håller med föregående talare - ta det lugnt första säsongen, använd tiden till att läsa och titta runt efter inspiration osv. Så kommer ni säkert på vilken som blir favorithörnan, var man har morgonsol, var köldhålen ligger osv. Titta runt i fotoalbumen hos användarna här, det finns mycket inspiration att hämta där! Lycka till!! blomma.gif
kerstin z5-6
Välkommen hit ! Fint hus smile.gif Kul med fler odlare smile.gif
stennie
Hej! Välkommen hit och grattis till det nya huset.
jannan
Oj tack för alla svar så snabt. Oki paniken börjar avta när ni säger att det inte är någon fara.

Jag vet att mamma brukar klippa ner tex ölandstokarna och så. Gör man det på hösten i såfall eller?