jannan
Hej på er alla.
Jag och min sambo har i dagarna fått tillträde till vårt första egna hus. Det känns helt underbart men paniken över trädgården börjar stiga. Vi bor i södra hälsingland, vilken zon det nu är blush.gif Jag är helt nybörjare på allt vad trädgård heter. help.gif

Det är en vanlig, plan villaträdgård med 3 äppelträd, 2 plommonträd, 2 syrénbuskar, ett gäng svart-, rödvinbär- och krusbärsbuskar samt hallonhäck. Ut mot gatan står Ölandstokar samt några buskar med små vita blommor i klasar eller rader liksom. Vet inte vad dom heter blush.gif

Gräsmattan har de senaste åren blivit något eftersatt och är ojämn och mossig.

Nu är min fråga: Vart, hur och med vad ska jag börja? Jag är för tillfället arbetslös och har hur mycket tid som helst att pyssla, gräva och klippa.

Jag skickar med lite bilder från i höstas

Flyguy
Grattis till huset, det ser kanonfint ut!
Det Ni skall börja med är att släppa paniken, göra ingenting och bara bo och känna in!
Allt på en gång blir bara fel.

Seen kan man ju alltid skaffa sig en spade........ whistling.gif

Just det, välkommen hit!
Mia, zon 3
Välkommen! Och grattis - nu börjar beroendet... De flesta här är drabbade av galenskap i varierande grad crazy.gif
Så jag håller med föregående talare - ta det lugnt första säsongen, använd tiden till att läsa och titta runt efter inspiration osv. Så kommer ni säkert på vilken som blir favorithörnan, var man har morgonsol, var köldhålen ligger osv. Titta runt i fotoalbumen hos användarna här, det finns mycket inspiration att hämta där! Lycka till!! blomma.gif
kerstin z5-6
Välkommen hit ! Fint hus smile.gif Kul med fler odlare smile.gif
stennie
Hej! Välkommen hit och grattis till det nya huset.
jannan
Oj tack för alla svar så snabt. Oki paniken börjar avta när ni säger att det inte är någon fara.

Jag vet att mamma brukar klippa ner tex ölandstokarna och så. Gör man det på hösten i såfall eller?
Kom på att vi har en stor kaprifol också som ser ut att behöva rensas. Tänkte att det kanske är lite såna saker man kan göra.

Men sådant hittar man kanske enklast genom sökfunktionen på de olika avdelningarna antar jag.

Har längtat så länge efter egen trädgård att påta i och jag vill lära mig jättemycket. Tur att jag hittat hit!! thanks.gif
karjo
Välkommen hit! smile.gif

Kan det vara spirea du menar som växer på framsidan med vita blommor? rolleyes.gif

Njut av första sommaren med lite is i magen säger jag med. Min första sommar i min trädgård gav nya upptäckter varje dag nästan, ända in i augusti hittade vi nya saker. Kliar det för mycket i fingrarna, så lite i några stora krukor så har du nåt att vattna och rensa i iaf. smile.gif
Irene_L
Hej och välkommen hit!!!

Ta det bara lugnt och njut av trädgård och hus. tummenupp.gif

Är det du undrar över så finns det en massa kunskap här på forumet och en massa underbara människor som gärna svarar på dina frågor. 000.gif
Det är 2 år sen jag blev med trädgård och hus och jag har fått massor av hjälp här.
smile.gif
mvh
Irene
Helen i Piteå Zon 5
Hej och Välkommen hit! Kul med ett eget hus och tillhörande tomt smile.gif Ser att du/ni har gott om grönytor som går att förvandla till rabatter biggrin.gif /Helen
snillan
Hej Jannan
Grattis till nya huset, vad spännande det ska bli för er att se vad som kommer upp i rabatter och av buskar nu till sommaren.

Jag är själv ny på forumet sedan 1 månad tillbaka, och jag har upptäckt att det finns massor av kunskap här och bussiga skojiga människor som hjälper till med tips. Vill bara tipsa om att söka dels i sökfunktionen i forumet, där finns massor med bra information, jag gillar ex pelargoner, och sökte på pelargoner och då fick jag fram " gamla" trådar där pelargoner diskuterats, dels att söka i sökfunktionen på ODLA.NU när det är någon blomma eller buske du vill veta mer om hur du ska hantera, och givetvis ställa frågor här i forumet, jag kommer tyvärr inte att kunna vara en av dem som svarar för att hjälpa till eftersom jag också är ganska ny i trädgårdsintresset, har dock bott i hus i väldigt många år, men då bara skött om det som funnits nu vill jag lära mig mer och skapa nytt också.

Här får du också väldigt mycket inspiration genom att ställa frågor och titta i fotoalbum, och när du vill ha råd om olika val av växter och liknande.

Välkommen och lycka till med hus och trädgård!
Snillan
titti49zon6
Hej och välkommen hit till detta fina forum bravo.gif
Jag säger som dom andra, ta det lungt och ser vad som kommer den här första sommaren
ta bilder och sen till vintern kan du planera för nästa år flirting.gif
jannan
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 27-03-2007, 12:51) *
Hej och Välkommen hit! Kul med ett eget hus och tillhörande tomt smile.gif Ser att du/ni har gott om grönytor som går att förvandla till rabatter biggrin.gif /Helen

Det kan man lungt säga. Och jag ska väl erkänna att jag har en förkärlek för nyttoväxter. Alltså sådant jag anser att man kan använda. Grönsaker och liknande. Men det är än så länge, innan jag gett mig in i trädgårdarnas förlovade land. giggle.gif

Huset vi köpt är min mamma och pappas gamla så överraskningen kommer väl inte bli så stor när det börjar växa rolleyes.gif Det är därför jag känner att jag vill börja rensa och klippa lite buskar och grejjer nu. Jag söker och googlar så jag blir blå ansiktet... det är såååå roligt!!! yahoo.gif
Betty
Jag säger som alla de andra här: Hej och välkommen hit och grattis till det nya huset och trädgården. kompiskram.gif
kerstin z5-6
Du behöver inte goggla dej blå -ställ en fråga direkt i forumet i stället !
är det spirea du har ska de klippas efter blommningen -så man inte missar den , men också för att det är rätt tid
Vedartat dvs Buskar o träd frågar du om i Busk o träd avdelningen .. fast så himla noga är det inte blomma.gif

Däremot kanske man inte ska ställa för övergipande frågor -utan försöka precisera dem
för att snabbare o lättare få svar.
Tips på rabatt i västläge i blått? är lättare än Hur ska jag planera min trädgård?
och alltid uppge zon eller landsdel -län ..

vi hörs
K

Grönfoderentusiasterna finns i Köksträdgården -där du inte ser mej , men många andra kunniga odlare bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon