Full version: aklejor
Jenny & Vilda
Har frösått aquilegia flatabella 2 sorter och de har varit ute i 6 veckor. Nu har de varit inne sedan ca 12/3 och i ena byttan har inget hänt och i den andra har 2 frö grott. Är det normal tid för dem, kommer det gro fler tror ni? Sådden har nog varit lite blöt tidigare så det finns lite insekter i, hoppas inte de ätit upp de resterande fröna... Har också sått 2 sorter av aquilegia vulgaris men det är i stort sett samma resultat där, hur länge har ni väntat på grodd vid dessa aklejor?
kerstin z5-6
de är oregelbundet groende , inget onormalt
Jenny & Vilda
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2007, 11:45) *
de är oregelbundet groende , inget onormalt

Vad skönt att höra, tack!! Blir bara så orolig när de små djuren kryper runt i såbyttorna. Eftersom det har varit lite blött i byttorna så har jag tagit bort plasten, ska jag låta den vara av hädanefter eller går det att sätta tillbaka den när det börjat torka upp?
kerstin z5-6
Djuren däremot bör du göra något åt -det är sorgmyggelarver -som äter upp rötterna om de gror några aklejor ..
Köp Nemablom o behandla med det
Ung_trädgårdsfantast
Jag har också sått Aklejor och dom ena har inte alls grott och i den andra bara ett frö... dunno.gif thumbdown.gif
Jenny & Vilda
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-03-2007, 11:54) *
Djuren däremot bör du göra något åt -det är sorgmyggelarver -som äter upp rötterna om de gror några aklejor ..
Köp Nemablom o behandla med det

Fick svar i en annan tråd om just djuren att det kunde vara hoppstjärtar, de ser iallafall inte ut som några larver, de hoppar och har många ben... Kanske funkar med nemablom mot det också, vad vet jag?
Ewa L
Jag sådde Aquilegia caerulea 'Silver Queen' 15/2, de grodde på 11 dagar och mår utmärkt. Nära 100%-ig utdelning.

Dessutom sådde jag samtidigt Aquilegia vulgaris 'William Guinness'. 1 grodd visade sig efter 18 dagar. Skolades om med bara hjärtblad efter ytterligare 1 vecka och mår efter omständigheterna bra. Sålådan tillbaka i "kuvösen". I helgen grodde två stackare till. bravo.gif

Jag har alltså chansat och inte stratifierat alls, bara miniväxthus med undervärme.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon