Förra året drabbades mina jordgubbar av gråmögel. Mer än halva skörden blev förstörd. Jag har förstått nu att jag borde klippt plantorna förra hösten men det gjorde jag inte. Är det någon som har tips om vad jag kan göra för att rädda årets skörd?
Hej och välkommen hit!
Klipp ner alla plantor hårt nu i vår och bränn allt avfall, om du komposterar det så sprider sig smittan. Köp torkad Åkerfräken på hälsokosten(om du inte redan har hemma), ca 500 gr och koka detta i 2 litervatten i minst 20 minuter sakta under lock. Låt svalna och sila bort växterna. Blanda 4 delar koncentrat med 6 delar vatten och spraya hela jordgubbslandet efter klippning. Gör om sprayningen när det börjar skjuta grönt och ytterligare en gång när du lätt kan röra runt bland bladen och få vätskan på alla sidor av plantans gröna delar.
Upprepa behandlingen två gånger efter skörd, innan vintern. Jag låter bladen vara kvar över vintern om de inte är sjuka, plantorna kan behöva den vintertäckningen. Får du inte bort gråmöglet på detta sätt skulle jag byta plats på landet och skaffa nya plantor till året därpå. Bränn i så fall alla sjuka plantor.
Mvh
Fenja
Tack för tipset Fenja, skall prova detta. Kan jag klippa plantorna redan nu och hur hårt skall jag klippa?
Ophelia
28-03-2007, 10:13
Kan även vara lämpligt att se över plantavstånden så de inte står för tätt. Likaså att undvika vattna på kvällarna. Håll gärna landet rent från växtdelar och annat som kan sprida detta vidare.
Sorterna Honeoye, Zefyr, Polka och Korona är några sorter som håller mot gråmögel ganska bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.