Full version: Krukodlad vinranka
Whiskuchi
Jag har ett uterum i söderläge. På somrarna när solen står på, kan det bli upp emot 40 grader därinne. Och då det är ouppvärmt och delvis oisolerat, blir det kallt på vintern. Går det att ha en vinranka i kruka därute ändå eller dukar den under? Hur lätt/svår är den att odla i kruka? Enda erfarenheten jag har av vinrankor är på friland. Vad finns det för sorter som eventuellt kan tänkas passa därute?
Hum
Jag vet inte men jag tänker pröva smile.gif

-jb-
Christer i Falköping
Sorter är jag dålig på, men om du kan ha fönster öppna på sommaren borde det ju gå tycker jag. Fast 40 grader är väl mycket. På vintern måste du isolera krukan rejält. Ställ den i en låda och lägg någon form av isolering runt, då klarar den kylan.
Christer.
mamamaggan
Får man kapa tråd lite?

Har nyss byggt in min balkong , vinterbonad och blir aldrig under 10 - 15 grader , och vill ha vindruva därute. Min balkong ligger också i söderläge men har skaffat persienner och kan dra undan glasrutorna. Kan jag ha vindruva där ? Det kan ju bli varmt iaf. Hur stor kruka bör man ha ? Om jag låter vindruvan slingra sig upp på takbjälkarna kan det bli för varmt där , har isolerat ( dubbelt med luftspalt ) plasttak.
Hum
Jag tror att det skall funka, beror väl mest på sorten. Jag sår av frön från en sort som växt utomhus i närheten i ett 20-tal år. Mina glas går också upp och jag har persienner. Denna vinter gick tempen till -12 som kallast.

-jb-
Whiskuchi
CITAT (Christer i Falköping @ 29-03-2007, 22:23) *
Sorter är jag dålig på, men om du kan ha fönster öppna på sommaren borde det ju gå tycker jag. Fast 40 grader är väl mycket. På vintern måste du isolera krukan rejält. Ställ den i en låda och lägg någon form av isolering runt, då klarar den kylan.
Christer.

Njae, jag öppnar helst inte fönstren (har innekatter som gillar att vara i uterummet)...
Christer i Falköping
Då tycker jag nog att du skall skippa vinrankan. Risken för ohyreangrepp ökar dramatiskt med sådan värme också. Sedan kan du ju alltid sätta upp skyddsnät vid fönstrena, så inte katterna kan hoppa ut. Jag har sett det på ett par ställen och det blev riktigt snyggt gjort.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon