|
webbguru
27-03-2007, 14:22
Jag tror inte jag är ensam om att ha problem med att komma ihåg vad alla växterna i trädgården heter så jag undrar om någon vet om det finns något dataprogram eller internettjänst där jag helt enkelt kan lägga in mina växter och gärna även ange en beskrivning och eget fotografi.
Mia, zon 3
27-03-2007, 14:28
Om det finns något särskilt program vet jag inte, jag har gjort några försök till ordning&reda i Word-dokument med bilder osv. På så sätt har jag hyfsad ordning på mina rosor i alla fall, men i övrigt så är jag snabbare med spaden är på tangentbordet, märker jag.... Så det blir en ganska "impulsiv" trädgård ändå... Välkommen till Odla, förresten!
Jag har ganska gott minne när det gäller vilka växter som är vad (nu har jag ju iofs inte en stor trädgård ännu, men jag har en hel del växter), men på en del har jag knutit snören med lappar i där jag har skrivit namnet, just för att komma ihåg lättare.
Blomstertanten
27-03-2007, 15:54
Hålla reda på vad man planterat ? Inte en chans ! Satt ut lappar och skyltar som skatorna sedan snor ganska omgående, så jag har nästan gett upp ! Med lite kommer jag ihåg vissa växter, annars blir det som en glad överraskning när det tittar uppp ur jorden
kerstin z5-6
27-03-2007, 15:55
Jamen här på odla ! Lägg upp ett album med foto, vetenskapligt namn och ev svenskt -enskild växt + hel rabatt Annars exel fast jag har mina i huvudet..och på foto
Kamilla z 7
27-03-2007, 18:08
johodå,tidigare har man varit stursk och sagt "ja,jag vet allt vad jag har och var allt är" Ska bara säga att nu ser jag ut såhär  när jag tänker på vad jag har...ska nog måla lite sten med namn på dessa blomster  ska nog åxå ta och fota desto flitigare...
annika_h
27-03-2007, 18:12
Hej! Jag har gjort en ritning i word där jag skriver in vilka växter jag planterat och sått, tänkte också försöka att anteckna lite under året för att försöka hålla koll på vad som fungerar. Vad som tar sig, äts upp (har STORA snigelproblem, samt gott om rådjur)
Penstemon
27-03-2007, 18:57
Jag har en pärm som jag har en perenn för varge blad, där jag har bild och information om för varje perenn. I rabatten har jag gjort av Persiensbitar lappar så jag vet vad det är som kommer där. Man har ju så lätt att glömma vad dom heter.
anna_rispan
27-03-2007, 20:15
man kan få in en hel del namn. bara o plugga in som glosor.  o när man övar in namnet så kan man känna på växten o tänka på vad som är utmärkande för den. eller annat roligt. Strandkrassing kan jag alldrig glömma för jag fick för mig att den hette strandkrassling o skrev det på provet också. när man köper en planta själv borde ju minnet vara på allerten, det kan kanske vara värre om man flyttar in i en trädgård full av växter redan. då är nog inte minnet lika på allerten.
kerstin z5-6
27-03-2007, 20:24
Alexander-VG-zon3
27-03-2007, 20:27
jag sparar alla namn lappar i en låda , sen skriver jag upp namnen både svenska och latin i en lista .
lena:-)
27-03-2007, 20:51
Jag har rätt så bra koll på perenner och rosor.Lökar är det värre med,men på ungefär vet jag även det.Jag spara alla ordersedel eller lappar i en pärm.Rosor har jag en lista i Word.
Yin o Yang
28-03-2007, 07:31
Jag tar sats varje år och börjar göra små skisser där jag ritar in namn  i den mån jag kommer ihåg  . Men sedan tryter lusten att hålla på med detta och sedan får det vara som det är, dvs någorlunda genomtänkt när det gäller färger, storlek osv  . Frågar någon vad plantan heter, rusar jag in och slår i mina böcker
Vilken idé Kamilla z 7  Tack ser framför mig mina rabatter fulla med sten och blommorna såklart. Måla stenar med blom namn på  Ska leta sten redan i eftermiddag, ..... ojdå föräldramöte ikväll Hmmmmmm vilket går först??????
Jag har gjort numrerade listor i Word, sen fyller jag på i dem allt eftersom det tillkommer växter (och försöker komma ihåg att radera de som dött eller tagits bort av annan anledning). I listan "Perenner i min trädgård" skriver jag in både det vetenskapliga och det svenska namnet, färg, höjd, blomningstid och läge. I listan "Rosor i min trädgård" skriver jag vetenskapligt och svenskt namn, sort, färg, storlek, läge, zon, inköp och anm. typ doft, ev. remontering m.m. I listan "Klematis i min trädgård" skriver jag vetenskapligt och svenskt namn, sort, beskärn.grupp, färg, höjd, blomningstid och anm. I listan "Träd och buskar i min trädgård" skriver jag upp latinskt och svenskt namn, blomfärg, höjd, läge, zon, inköp och anm. typ höstfärg, jordmån, blomfärg, bär och doft. I "Mina bilder" har jag några hundra bilder med namn på växterna (plus att jag har en del bilder i mitt album här på Odla). Dessutom gör jag ritningar på mina planteringar i ett block, där jag skriver in var växterna är placerade. (Lätt att bära med det blocket vid rundvandring om jag skulle glömt vad en viss växt heter). Märks det att jag gillar listor och tabeller...
anna_rispan
28-03-2007, 09:15
CITAT (Betty @ 28-03-2007, 10:05)  Jag har gjort numrerade listor i Word, sen fyller jag på i dem allt eftersom det tillkommer växter (och försöker komma ihåg att radera de som dött eller tagits bort av annan anledning). I listan "Perenner i min trädgård" skriver jag in både det vetenskapliga och det svenska namnet, färg, höjd, blomningstid och läge. I listan "Rosor i min trädgård" skriver jag vetenskapligt och svenskt namn, sort, färg, storlek, läge, zon, inköp och anm. typ doft, ev. remontering m.m. I listan "Klematis i min trädgård" skriver jag vetenskapligt och svenskt namn, sort, beskärn.grupp, färg, höjd, blomningstid och anm. I listan "Träd och buskar i min trädgård" skriver jag upp latinskt och svenskt namn, blomfärg, höjd, läge, zon, inköp och anm. typ höstfärg, jordmån, blomfärg, bär och doft. I "Mina bilder" har jag några hundra bilder med namn på växterna (plus att jag har en del bilder i mitt album här på Odla). Dessutom gör jag ritningar på mina planteringar i ett block, där jag skriver in var växterna är placerade. (Lätt att bära med det blocket vid rundvandring om jag skulle glömt vad en viss växt heter). Märks det att jag gillar listor och tabeller...  Jaaaaa! Det märks! Imponerande. Men guld värt om du får för dig att sälja. Då kan du bara överlämna kompletta listor så vet den nya ägaren hur allt ska skötas. Typ. Jag är inte så organsierad.... Det som sitter i huvudet sitter där o resten slår jag upp när det behövs. (P.s jag äger inte så många växter än, kan vara en anledning kanske?)
CITAT (anna_rispan @ 28-03-2007, 10:15)  Jaaaaa! Det märks! Imponerande. Men guld värt om du får för dig att sälja. Då kan du bara överlämna kompletta listor så vet den nya ägaren hur allt ska skötas. Typ.
Jag är inte så organsierad.... Det som sitter i huvudet sitter där o resten slår jag upp när det behövs. (P.s jag äger inte så många växter än, kan vara en anledning kanske?) Om jag skulle få för mig att sälja så skulle listorna bli en hel del kortare... Inte kan man ju göra sig av med alla sina älsklingar heller!  Jag får nog lov att bli kvar här... Jag började med mina listor när vi flyttade in här -99, då fanns bara ca 20 stycken olika blommor i en enda rabatt - det har tillkommit en del...  och det går fort...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|