Vi har några olika rabatter med bl.a gamla pioner kompletterat med ett antal andra perenner men en del av nyinköpen tenderar att inte frodas i önskvärd omfattning. De som trivs är tex pioner, astillbe (gammal), rudbeckia, olika kragar, strålöga men till bilden hör att vi för en evig kamp mot kirskål med en lagom mängd av annat ogräs och vanligt gräs. Alunrot, nävor och lite annat smått och gott har inte trivts.
Vi har tre små barn, gammalt hus och hund så växterna måste till stor del klara av att reda ut kampen mot omgivningen på egen hand utan att vi kryper runt och rensar eller pratar smeksamt med dem hela tiden... Nu tänkte jag därför be om förslag på lämpliga perenner som gärna får breda ut sig, vara frodigt gröna och helst blomma rejält (Ain't much I'm asking. I want it all and I want it now, liksom!).
Om förslagen kunde blomma utspritt över säsongen så är det ju en bonus och de bör ju trivas tillsammans med befintlig bemanning.
Detta är (?) Strålöga:
http://www.kassander.com/bjornviken/renove..._gul_blomma.htmMvh/Ulfven
Mia, zon 3
27-03-2007, 14:39
Du blir ju inte av med ogräset, iofs, men vissa kan ju klara konkurrensen i alla fall. Hos mig är såna kandidater t.ex. silvrig höstanemon (Anemone tomentosa), romersk malört (Artemisia pontica), vintergröna (Vinca minor), renfana (Tanacetum vulgare), orientvallmo (Papaver orientale), ålandsrot (Inula helenium), plymspirea (Aruncus dioicus), olika sorters höstastrar, gammaldags buskrosor osv.
Risken med "överlevare" är ju att de själva kan bete sig som ogräs efter ett tag, men gräsklipparen rår på det mesta.
Och så får man ju komma ihåg att nyplanterat inte alls kan stå emot etablerat ogräs särskilt bra, så ska ni sätta nya plantor så måste ni nog hålla efter ogräset tills de är etablerade. Kommer inte på några genvägar där, bara en massa egna misslyckanden på den fronten, tyvärr....
kerstin z5-6
27-03-2007, 16:10
Mitt bidag är Kungsljus .. de är inte att leka med för oknytt .. dessutom har de en rejäl bladrosett nertill med blad upp till 30 40 cm .. som i alla fall skymmer eländet under dem
Självsår sig friskt om man inte plockar av frökapslarna -men är rätt fina
Vita i förgrunden -finns gula rosa och lila samt allt däremellan -de gör egna hybrider

ex Verbascum chaxii album /vita/
Sailor Pluto
27-03-2007, 16:36
Med gullris har du garanterat något som klarar sig på egen hand och dessutom tränger undan annat ogräs! I mina rabatter där denna växt har huserat i många år finns det knappt nåt ogräs kvar. På andra ställen är det däremot knökfullt

. Visst är det ogräsvarning på gullriset också, fast själv tycker jag ett det uppvägs av alla bin och humlor som besöker blommorna. Det som trivs med den här växten är liljekonvaljer och höstflox (kan inte säga hur kombinationen skulle fungera i en annan trädgård dock).
Glöm inte praktlysing, hosta, såpnejlika, strandiris, daglilja och ulleternell.
Mvh
Fenja
Praktbetonika är en duktig marktäckare, det var inte mycket kirskål som tog sig upp däremellan. Bergenia likaså, men man får hålla efter kirskålen tills den har etablerat sig. Vi har nån sorts ormbunke också som kirskålen inte rår på alls (det var knappt så att spaden rådde på den när vi behövde flytta på den). Gulplister går att få i någon sorts balans mot kirskålen om man sliter bort så mycket kirskål man kan på våren. Gulplistret kommer igång tidigare på våren och får därför en chans. Stora klungor med väletablerade dagliljor klarar sig också utmärkt mot kirskålen, men jag har ingen aning om hur lång tid det tar innan dom är så väletablerade.
Såpnejlika klarar sig trots inblanding av kirskål, men kirskålen sprider sig duktigt mellan dem. I samma rabatt har vi hosta, och dom verkar vara på väg at konkureras ut av såpnejlikan och kirskålen.
Om ni inte har rabarber kan jag även rekommendera det. Gräv en ordentlig bädd för den och rensa bort kirskål på våren, så skuggar den snabbt all eventuell ny kirskål under sommaren.
Fågelvägen
27-03-2007, 19:59
I förra ägarens igenvuxna stenparti hade praktlysingen klarat sig alldeles utmärkt mot kirskålen. En stark kandidat, alltså, men den gula färgen hör inte till de vackraste. Det finns visst vit också.
Ormöga är mitt tips. Bra marktäckare när den tar fart.
Man tackar för förslagen! Jag ska söka lite på era förslag och försöka titta vad som kan tänkas lira utseendemässigt med vad vi redan har. Vi har Hosta tillsammans med vintergröna i en av rabatterna och med lite halvkontinuerlig bladplockning så har kirskålen hållt sig skapligt lugn. Men det kanske är alldeles fullt under ytan och exploderar när som helst.
Lite till bara: Var söker ni bäst efter växter med bilder på nätet? Hur är det med giftigheten på Kungsljus?
kerstin z5-6
28-03-2007, 11:40
Kungsljusen är ogiftiga -
Bilden är min egen -men på nätet är det bäst att goggla på vetenskapligt namn
ewa zon 3
28-03-2007, 15:26
Jag bidrar med några av mina favoriter som alla har lite ogräsvarning på sig
I alla fall hos mig i zon 3
Agastache - Anisisop
Digitalis - Fingerborgsblomma
Origanum vulgare - Kungsmynta
Viola odorata - Luktviol
/Ewa
Ophelia
28-03-2007, 16:56
Rosenflockel, lammöra, vårkrage, hässleklocka, lupin, jättenattljus, temynta och vippvallmo är väl några som tar sig fram enligt min upplevelse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.