|
Blomstersmurfen
27-03-2007, 14:36
Det är underbart väder ute, och jag är ledig idag. Går ut i trädgården och skall ha det alldeles underbart... Trodde jag. Visste att jag fått sork i en rabatt, och att t o m en stor syren blivit uppäten, men kunde aldrig drömma om vilken förödelse de förorsakat. Ett område på (vad jag kan se hittills) minst 150 kvadratmeter är totalförstört. De har bara lämnat det som är giftigt. Rosorna döda, alla perenner, kiwin, blåregnet, hibiskusarna... Har inte ens vågat ta tag i yucca filamentosorna... Kamelian har dock klarat sig, eftersom jag glömde att ta ur den ur krukan (den var dock nedgrävd i rabatten och jag lämnade den ute i vinter på prov). Känns helt förtvivlat, jag som har beställt så mycket växter som börjar komma i nästa vecka... Vad skall jag göra? Finns det typ krukor av nät som man kan plantera i för att de inte skall komma åt rötterna? Jag MÅSTE få bort sorkarna på något sätt, men hur??? Finns det inget effektivt gift? Jag är helt förtvivlad!  Tom hästen är billigare i drift än att ha sorkar som "husdjur"...
Airamya
27-03-2007, 14:48
På Jula säljer de en batteridriven sorkskrämma: kolla länken här Samma företag säljer även en soldriven sorkskrämma: Länk Om det funkar har jag ingen aning om - men det kanske är värt ett par hundralappar att göra ett försök.
Åh jag förstår din besvikelse. Våren är den tid då man spanar i trädgården och kollar vad som kommer upp. Vi har testat en apparat som ger ifrån sig lågt ljud då det gäller möss och den fungerar. Vi har lagt ut lockbeten och inget är rört efter det attvi installerade denna. Finns en liknande sak här - det kan ju vara värt att prova.
Alexander-VG-zon3
27-03-2007, 16:17
ussssch vad tråkigt , jag vet hur det känns har blivit så vrål förbannad över dom ett par gånger när allt har varit hur som helst förstört . hos mig åt dom upp en palms rötter och sen har dom haft skoj i min rabatt där alla perenner lå huller om buller och en massa annat skit . kolla hur yuccan ser ut har du tur är den hel men tur att du har nåt att glädjas åt som kamelian . vi har katter här så undersommaren har jag ingen förstörelse bara på hösten å våren dock mest på hösten
ger dig tröst kramar
kerstin z5-6
27-03-2007, 16:27
 Rosorna döda, alla perenner, kiwin, blåregnet, hibiskusarna... Har inte ens vågat ta tag i yucca filamentosorna... ÄR DU SÄKER? För det var jag med .. sorkåret 2005.. året efter mitt rosinköp fr Finland ..av 35 rosor var alla avätna -ALLA! intet ett spår över ytan syntes -men alla kom igen  Av perennerna fick jag tillslut bara dödförklara en stor strandiris -o lökarna ..men strandirisen återuppsod året efter Såg ett tips nyss Sara B på AoT genialt påhitt " Mitt bästa tips... ...har jag tänkt ut själv. Och det verkar fungera, åtminstone här hos oss! Du behöver: En lång smal pinne typ blompinne, en eller flera billiga små väckarklockor, nya batterier, plastpåsar och tunga stenar. Stick ner pinnen på måfå i jorden tills du kommer ner i en sorkgång. Krafsa försiktigt upp en öppning, utan att gången raseras eller täpps igen. Sätt klockan på ringning, lägg i plastpåsen och stoppa ner i gången. Lägg stenen ( o ev lite jord) ovanpå. Nu kommer det att dra igång och pipa nere i sorkgångarna två gånger om dygnet, något sorkarna inte gillar. En av mina klockor har pipit snällt hela hösten o vintern - lyssnar man noga hör man en svag signal från vårt trädgårdland varje morgon o kväll... " Klockan är alltså en sådan som ringer tex 7 på morgonen ett par ggr -sedan slutar den - för att ringa igen samma tid på kvällen Om inte annat kommer grannen att undra  Känner med dej ! K
Alexander-VG-zon3
27-03-2007, 16:30
det va smart det , det ska jag försöka fixa
CITAT (Alba @ 27-03-2007, 17:11)  ...// Finns en liknande sak här - det kan ju vara värt att prova. Det där tycker jag är ett väldigt dyrt alternativ, jordskruvsmodell för 1280:-  , Julas sorkskrämma kostar bara 200:-
Blomstersmurfen
27-03-2007, 18:01
Tack för ert medlidande! Nu har jag kunna konstatera att de gillade dagliljor också, och verkar tycka namnskyltarna är väldigt fina!??. Dessa har de nämligen dragit ner i sina gångar. Trumpetrankan var också aväten. Håller på och krukar allt för glatta livet, och ta sticklingar. Hoppas att de tar sig. Ställer in det i mitt redan överfulla uterum. Kan det inte sluta vara kallt om nätterna nu? Har också beställt sorklökar från ett företag som lämnar garanti. http://www.sorkfritt.nu/default.asp?nav=1Någon som provat och kan berätta hur det gick? Kerstin! Lät du bara rosorna stå kvar, och de tog sig ändå? Mina är helt utan rötter... Sorkskrämman från Jula köpte jag i höstas (den solcellsdrivna). Den enda som ogillar den verkar vara jag själv. Inte sorkarna i allafall - de är ju fortfarande här!
kerstin z5-6
27-03-2007, 18:24
Mina var rotäkta .. och här är tjälen hård .. så de tog det ovan jord .. fy vad trist Har du några gröna rosgrenar kvar ?-kruka dem som sticklingar o ställ svalt o ljust -ute går ofta bra , barta det inte är för soligt
Snälla Blomstersmurfen! Jag lider med dig ända in i hjärteroten. Jag vet hur det är. De första åren i vårt hus, fick vi det mesta uppätet. Vi provade allt som man kan tänka sig...Allium ( Kejsarkronor ) på många ställen. De jäklarna åt dem med!!!, vanlig lök och vitlök, inget av dem hjälpte. Sorkfällor med ljud köpte vi flera stycken.....men nääe! Mulles " tabascotips " ( som jag inte kommer ihåg blandningen på ) hjälpte inte heller. Vi provade tom nån speciell sorklök som skulle hålla dem borta. Till slut var vi så desperata att vi köpte karbid och stoppade ner i alla sorkhål vi kunde hitta. Det hjälpte inte det heller. vi var förtvivlade rent ut sagt. Till slut bestämde vi att varenda ny rabatt som skulle anläggas, skulle bli omgiven av sten eller mur. När vi grävt ner så djupt vi vill ha det, har vi " kantat " rabatten på insidan med marksten och murbruk innan vi fyllt med jord. I de rabatter där vi gjort så, har ingen sork varit och ätit Sorkjakten har varit lång och intensiv ( läs fruktansvärd ), men vi har dock kommit på vår egen lösning och det har som sagt hjälpt. Visst!, rabatterna blir ju väldigt dyra, men vad kostar inte sorkens framfart vartenda år Sen måste jag säga att Kerstins förslag med väckarklockor, låter helt suveränt. Det tror jag bra mycket mer på än de " vanliga " sorkskrämmorna Lycka till i jakten på Sork Blomstersmurfen
Fågelvägen
27-03-2007, 19:52
Min djupaste sympati till dig, Blomstersmurf!  Här har jag gnällt om de usla små skador rådjuren ställer till med. Vad du beskriver låter ju som om vildsvin härjat i din trädgård. Knepet med väckarklockorna låter verkligen kreativt - sprunget ur den våldsammaste Förtviflan, förstår jag. Hoppas sorkarna har varit tankspridda och missat en del rötter i alla fall!
Blomstersmurfen
27-03-2007, 19:53
Kerstin! Jag tar sticklingar på alla rosor, och allt annat också för den delen. Hoppas de tar sig.
Gillan! Klär ni bara sidorna med sten? Sorkarna kan ju gräva DJUPA gångar...
Är det ingen som har något positivt att säga om sorklökarna? Nu har jag ju köpt såna för nästan 1200!!!
kerstin z5-6
27-03-2007, 20:19
Nej ,tyvärr vet jag inget om dem -men en sak -som i alla fall gäller här .. det är inte sorkår jämt .. var det likadant i fjol hos dej .. ?
Blomstersmurfen
27-03-2007, 23:14
Nej, jag har inte sett någon förstörelse alls, sedan år 2000 då jag flyttade hit, om man bortser från rådjuren förstås. De fick ett stängsel av mig, och nu är vi mycket godare vänner... Men sorkarna verkar inte bry sig så mycket om mitt revir, trots tydlig 230 cm hög tomtmarkering... Men från inga hål alls till total förödelse på bara några månader... Tidigare hade jag hundarna förstås, men sorkarna flyttade in samma dag som den sista dog antar jag. En granne ca 400m bort har massor av mördarsniglar också, så snart har jag väl dom här också. Skall kanske fylla trädgården med plastblommor istället. Städsegrönt och bra.
CITAT (Blomstersmurfen @ 27-03-2007, 20:53)  Gillan! Klär ni bara sidorna med sten? Sorkarna kan ju gräva DJUPA gångar...
Är det ingen som har något positivt att säga om sorklökarna? Nu har jag ju köpt såna för nästan 1200!!! Så här långt har vi faktiskt bara " klätt " sidorna, och det har hjälpt oss  . Vi har varit inne på att lägga ett lager murbruk i botten också ( men inte gjort så än ! ). Men " här, hos oss " har vi vår egen teori!; Vi bor på en leråker, och när vi kommer ner till blåleran ( som kan vara allt mellan 20 - 50 cm djup ), då vill sorken inte vara med och leka längre. Det blir helt enkelt för tufft för dem ( så är vår egen teori ). Det här med sorkår, gäller nog för de flesta, men inte här! ( om inte ett sorkår är väldigt långt då? ) Här tror jag/vi att de har sin hemvist  . Vi flyttade in här -98 och kunde inte förstå varför vi hittade så mycket tegelstenar, nergrävda överallt  ...........Idag, förstår/vet vi  . Våran åker, är som en " kullerstensgata " Man kan skoja och skämta om det mesta, men den där sorken!, den skämtar man varken om eller med Men, i år, är det första gången sen vi flyttade hit, som vi inte ser hela gräsmattan full av nya sorkgångar!!!! Och hur ska vi kunna veta ( av allt vi gjort ) , vad som gjorde vad  ..............ja, jösses! Nån som undrar om jag/vi hatar sork Rådjuren är åtminstonde söta att titta på
Stackars Blomstersmurfen!! Jag tror jag skulle gå från vettet om det hände mig, eller åtminstone ge upp. Skönt att du ändå inte gör det. Själv har jag inga sorkproblem, men min chefs chef har det. Han har kommit och frågat mig om jag hade några smarta tips. De har nämligen provat allt! Det har redan kostat dem en smärre förmögenhet. Nu har det visat sig att det billiga/gratis var det effektivaste: Tomflaskor av glas nerstoppade med halsen neråt ger ett obehagligt ljud som de inte gillar. Men det som definitivt drev bort dem förra vintern var när de samlade på sig kattsand (begagnad) och hällde ner i gångarna. Har inte frågat honom ännu i år hur de har det på sorkfronten, så jag vet inte hur bestående det är. Men eftersom det är billiga hjälpmedel kan de ju upprepas varje år om de bara hjälper. Hoppas verkligen att du kan rädda så mycket som möjligt. Det verkar ju heller inte vara några simpla växter de har förstört, utan de är tydligen finsmakare.
Häll kolsyreis i hålen, isen drar ut syret i gångarna.
Finns att köpa på AGA.
Usch, det var en gräslig upptäckt kan jag gissa... jag har sorkar i stuguträdgården också, hittade några nya hål förra veckan men vet inte ännu om de fått till någon skada, är rädd för mitt äppelträd som jag fick som utexamineringsgåva av vänner för två är sen En sak som jag läst är att Kejsarliljor (fritillaria imperialis) skall med sin lukta driva ut sorkar. Planterade några lökar i höst, för se om det har någon inverkan. -jb-
Sorken måste vara det mest onödiga djuret som finns! Igår gick jag runt och beskärde äppelträden och jag ryckte försiktigt i alla trädstammar för jag var nog beredd på att sorkarna kan ha gjort skada. Ändå så blev jag ganska så sur då två träd stod och svajade i vinden. Nästan alla rötter var uppätna under träden men jag slog ner stolpar och band stöd åt träden och hoppas att de ska orka bilda nya rötter i sommar. Inte hjälper det mycket att vi har katt eftersom sorkarna lever loppan under snötäcket på vintern. Vitlök har sorkarna ätit upp här också, men det där med väckar klockan ska jag genast gå ut och testa. Jag har en väckarklocka som vi inte använder eftersom den har ett så hemskt ljud.
Blomstersmurfen
02-04-2007, 10:16
Gillan! Jag hoppas att det var sorklökarna som gjorde skillnaden... Jag kan nu nästan känna mig som expert på området sorkmat. Tycker man om sorkar skall man plantera rosor, pioner, syrener, vindruvor, kiwi, dagliljor, trumpetrankor, tulpaner, idegranar(!?), riddarsporrar, lammöron, höstvädd, mose brinnande buske, rosenstav, blåregn... Då tycker dom att man är en hyvens husse/matte. De tycker däremot inte om stormhattar, aklejor, tremastarblommor, löjtnantshjärta och hortensia. Mina rabatter har efter att jag sprutat med stark vattenstråle sjunktit med i genomsnitt 40 cm. Med sann och skär skadeglädje har jag stått där och sett gångarna, lager på lager, kollapsa  (nej då, jag har inte psykbryt jag inte!!!). Kan inte låta bli att undra vart all jord tog vägen. De små, urtöntiga, kullarna med jord som de lämnat efter sig motsvarar inte på långa vägar den jordmängden...
lindacse
02-04-2007, 23:36
(lite off-topic) sork i all ära, men fästingen måste vara än mer onödig!
frebe893
04-04-2007, 08:51
CITAT (cia73 @ 31-03-2007, 14:36)  Sorken måste vara det mest onödiga djuret som finns! Igår gick jag runt och beskärde äppelträden och jag ryckte försiktigt i alla trädstammar för jag var nog beredd på att sorkarna kan ha gjort skada. Ändå så blev jag ganska så sur då två träd stod och svajade i vinden. Nästan alla rötter var uppätna under träden men jag slog ner stolpar och band stöd åt träden och hoppas att de ska orka bilda nya rötter i sommar. Inte hjälper det mycket att vi har katt eftersom sorkarna lever loppan under snötäcket på vintern. Vitlök har sorkarna ätit upp här också, men det där med väckar klockan ska jag genast gå ut och testa. Jag har en väckarklocka som vi inte använder eftersom den har ett så hemskt ljud.  Vi hade sorkinvasion i trädgården förra sommaren och sedan dess befinner vi oss i krig  Samma sak som hände med dina träd hände med svärföräldrarnas äppleträd. Jag uppskattar att ca 2/3 av rötterna var uppätna av sorken för när man tog i trädet gick det nästa att lyfta rakt upp ur jorden... Trädet klarade dock av det här och bildade nya rötter och det kom t.o.m. frukt under hösten. Eftersom så många av rötterna var borta vattnade vi trädet ofta under våren/sommaren för att hjälpa det på traven.
frebe893
04-04-2007, 08:58
CITAT (Blomstersmurfen @ 27-03-2007, 20:53)  Är det ingen som har något positivt att säga om sorklökarna? Nu har jag ju köpt såna för nästan 1200!!! Vi köpte sorklökar från samma företag i höstas, då jag tyckte att det kunde vara värt att testa. Vi skall ut till lantstället i helgen och efter det kan jag meddela om det har fungerat eller inte. Ett annat tips är att köpa en vindsnurra eller liknande som avger vibrationer ner i marken. De har fungerat bra för vår del. Vad som också verkar fungera är att strö ut i vedaska i deras gångar/öppningar. Det var ett tips som jag fick av min gamla mormor som de hade använt sig av på gården. I år skall jag gå segrande ur kriget mot sorken
Blomstersmurfen
07-04-2007, 02:13
 Tack för alla svar! Jag hoppas att vi all går ur sork-kriget som segrare i år! Väntar med spänning på din rapport från landstället, frebe893!
frebe893
11-04-2007, 09:49
Nu har vi varit ute på lantstället och till min stora glädje kunde jag inte hitta ngt spår alls av sork i marken  Det är givetvis svårt att säga exakt vilka åtgärder som har haft avsedd effekt, men på de ställen där vi bara hade tryckt ner "sorklökar" verkar de ha fungerat bra.
Blomstersmurfen
14-04-2007, 07:48
Jippie!!! Det är sorklökarna som gjorde susen, det måste det vara!!! Skall ut och sätta en ny rad idag. Nu ska sorkjävlarna (ursäkta språket) ut från tomten! Har fått hemlevererat en massa växter som jag planterar i vild frenesi, hålen inklädda med finmaskigt hönsnät, så att de skall ha en chans att etablera sig innan sorkarna flyttat klart.
Ett tips som härstammar från en kattuppfödare: Häll i använt kattströ i alla sorkhål ni hittar och vips så börjar grannen klaga över alla sorkar som flyttat in ... (lite elakt jag vet ...) Kattströ som inte är klumpbildande funkar bäst och framför allt väl indränkt papperspellets typ "toalätt". Innan kattströ tiden hade dessa uppfödare hela trädgården full av sorkhål!
På Odla med P1 programmet från 17/4-07 tas problemen med sorkar upp på ett bra sätt! Där är bland annat ett annat tips om hur man ska göra vid plantering för att förebygga framtida sorkproblem.
Sveriges radio har ett 30 dagars arkiv så att man kan lyssna på alla program inom 30 dagar efter sändning!
Hoppas du kommer att kunna förhindra sorkarna från att förstöra mer för dig i framtiden!
Blomstersmurfen
25-04-2007, 06:14
Tack för tipset. Skulle ha kört med kolsyreis tydligen. Hittade dock inte något ställe på nätet att köpa det när jag kollade runt.
Får se hur det går, och kanske komplettera med kolsyreis senare.
CITAT (Blomstersmurfen @ 25-04-2007, 07:14)  Tack för tipset. Skulle ha kört med kolsyreis tydligen. Hittade dock inte något ställe på nätet att köpa det när jag kollade runt.
Får se hur det går, och kanske komplettera med kolsyreis senare. Vi köper av AGA. Står om produkten på deras hemsida.Hör nu att Majlis Pettersson även sa att Brandservice har kolsyreis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|