Full version: Vårvintern?
jannan
Ja, när är vårvintern egentligen.
Har precis köpt hus med mycket träd och buskar på tomten som är lite eftersatte tror jag. Det är många sorter som ska rensas ur och beskäras på vårvintern.

Är det bara en speciell tidpunkt eller hur varmt/kallt ska det vara? Ska alla snö ha försvunnit eller?
Jag bor i zon 5 (typ)
kerstin z5-6
angel_not.gif Vårvinter fanns när jag var barn -numera verkar den ( jag säger nästan tack o lov ) avskaffad i z5-6
Västerbottens kustland -vi hoppar direkt från vinter till något som mer liknar vår än vårvinter
Vårvinter innebar /bär många + på dagen , kalla nätter -10 och mer samt skare på snön -som alltså brukar vara kvar -enligt min definition .. En jättefarlig tid för vedartade växter i norr -fear-.gif
beskärning av buskar o träd kan du nog göra from april -tjälen ska ha gått först
jannan
Kollade på bland annat ölandstokar och de ska beskäras under vårvintern. Är det för sent?

Jag såg sedan att jag visst bodde i zon 6. Södra hälsinglnad. Det är konstigt tycker jag att zonerna här lite norrut sträcker sig så himla långt. Men det är en annan fråga.
kerstin z5-6
Zoner är till för vedartade växter -läs äppelträd .. det finns 8 zoner och det är ingen absolut vetenskap -tex har du , både zon 5,6 och 7 nånstans i din trädgård .. rolleyes.gif
vad gäller ölandstok brukar jag frisera mina när tjälen gått strax innan de börjar grönska -de tål vad som helst ...
Ofta är det i mitten maj -
jannan
Oki, tack yes.gif Tjälen alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon