Blev också hagalen när jag såg odlas erbjudande! Sansade mig trots allt, när jag började fundera över frakten. Klarar alla växter att fraktas i paket? Lite dum fråga kanske när jag ser att många verkar handla på nätet. Kvaliteten på växterna är säkert bra, men som sagt klarar de transporten?
kerstin z5-6
27-03-2007, 15:46
Ja, det är ju inte det ovanjordiska på växten som är intressant -ofta denna tid har de möjligtvis ett enda litet gulgrönt blad .. Rosor o perenner , ja det mesta förresten kommer ju direkt från kylrum där de legat i vinter packetering och logistik, är förstås viktig så de inte torkar ut , blir liggande på posten osv
Sylvia
27-03-2007, 17:39
Ja, de har klarat transporten mycket bra. Som Kerstin säger, så syns det ju inte mycket "ovan jord" utan det är mest rötter som kommer. Dem hämtar du sedan ut omedelbums, de ska inte ligga i värmen i posten! Och så planterar du dem så fort som möjligt, om inte annat, så plantera i krukor i väntan på att komma i land.
Virriz
27-03-2007, 17:42
Lite off topic men... Är man glad nybörjare så är man! Om jag beställer Kungsljus, kommer de då blomma i år, eller måste jag vänta till nästa år?
Sylvia
27-03-2007, 17:51
De kommer säkert att blomma redan i år. Kungsljus är ju två-åring som sedan självsår sig. Om man tar bort blomsterstjälken omedelbums efter blomningen, så kanske den blommar ett år till nästa år.
annika_h
27-03-2007, 18:03
Tack för info, gäller att vara snabb till posten när de kommit alltså, med tanke på att de sedan ska till landet antar jag att jag får slänga ner dem i en kruka med jord vid ankomst!!
kerstin z5-6
27-03-2007, 18:43
Det beror ju också på vilken sorts kungsljus du köpt ? verbascum chaxii är perenna
ulfven
28-03-2007, 09:40
Förra året fick jag ett antal växter (tror det var sticklingar) från Odla som låg hos den lokale ICA-handlaren över helgen innan jag fick leveransbeskedet hem i brevlådan och jag tror inte jag fick ens 50%-ig överlevnad på den leveransen så det blev dyra växter när allt var klart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.