Full version: Plommonträd
Virriz
Hej!
Jag tänkte plantera ett plommonträd vid mitt torp, eftersom jag inte har några fruktträd och gillar plommon smile.gif

Frågan är vad jag ska välja?!? Klarar inte alla alternativ som finns!! whistling.gif
Jag vill ha ett träd med goda, söta plommon! Och när är rätt tid att plantera? Nu hoppas jag rolleyes.gif
JÄTTEtacksam för hjälp och tips!
KURT
Är man bara där under sommaren så kanske efter när de mognar, endel sorter mognar inte förrän i slutet av augusti, eller början av september. Kanske är en tidig sort bättre då?

Den tidigaste sorten är nog Herman, men tyvärr passar den inte så bra in på kravet "goda söta plommon"!

Läs mera i DN.
Jan af Lisö
Jag har Jubileum, tycker plommonen är stora, goda och saftiga. Blir bärande inom några år.

Har själv inga problem med pollinering, men många andra har klagat på det. Jubileum är INTE självfertil som den påstås vara utan kräver en pollinator i närheten. Har också haft problem med plommonstekeln och plommonvecklaren, men det slipper du om du inte har andra plommonträd i närheten. Men när jag får mina plommon till slut är jag nöjd med dem. Dessutom så mognar de på mitt träd under ca 2 veckor, dvs inte alla på en gång. REKOMMENDERAS av mig.

Övriga alternativ är Rene Claude d'Oullings (gula, stora plommon); självfertil, stort träd, man väntar på plommonen länge (upp till ca 10 år ??), måste gallras.

Sen finns det Victoria (mellanstora plommon), självfertil, bär inom några år, måste gallras

Opal, mellanstora, självfertil, måste gallras, bär inom några år.
Ophelia
Allmänt rödplommon kanske skulle vara nåt om det är så att du är i torpet på sommaren. Plommonet är självbefruktande ohc ger tidigt frukt. Smaken ska inte vara så oäven, söt med svag arom, god. Mognar kring mitten av augusti. Sedan finns ju sorten Komet som ska ha en bra smak och som mognar tidigt. Troligen är Komet självbefruktande.
Värsjö
Jag håller med Jan att Jubileum är goda plommon och att de bär ganska tidigt.

Jag har även ett komet vilket växer kraftigt men har ännu inte givit någon frukt, så jag vet inte hur det smakar. Älgarna tuktar det varje år.

Virriz
thanks.gif
TVÅ tips på Jubileum så det är nästan avgjort rolleyes.gif

Om jag planterar nu (är det en bra tid på året??), när kan jag äta mitt första plommon? biggrin.gif
Jan af Lisö
Har du tur kan det bli något enstaka plommon redan till sommaren, mitt Jubileum gav 3 stycken första sommaren. Om du är mycket otålig så kolla om det finns någon plantskola i närheten som säljer äldre träd, jag vet att t.ex Zetas i Stockholm säljer både 4 och 6 åriga fruktträd (kanske inte av alla sorter). Ringer du så här tidigt så kan de möjligen ta hem ett sånt träd redan denna vår.

Visst kostar dessa mer, men det är ju ändå inte mer än att fylla bensintanken på bilen 2 ggr eller 7 dagars liftkort. Trädet har du ändå kvar resten av livet förhoppningsvis.

Plantera gör man när tjälle har gått ur marken, i Stockholm blir det oftast mitten av april. Läs gärna Cillas hemsida ang. trädplantering.
Virriz
Nu har jag köpt ett Jubileumträd... Blev ett litet för 320 kronor... biggrin.gif
Det finns inte någon som har en bild på ett fullvuxet plommonträd, så jag vet vad jag har att vänta??
Merlin

Jag rekommenderar varmt Experimentalfältets sviskon tummenupp.gif Det blir ganska små plommon som är blådaggiga med gult fruktkött. En stor fördel är att kärnan lossnar lätt från fruktköttet. Sorten är god att äta färskt och bra till pajer och kompott. Frukterna blir inte övermogna lika fort som exempelvis Victoria som lätt blir blaskig i smaken. Smaken är god med en liten aning kanelarom yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon