Full version: Flytta perenner...
Kajsa i Arvika
Hej, har börjat fundera lite på hur i jösse namn man ska organisera flytten av de perenner som jag ska ha med mig till kolonilotten blink.gif g.gif help.gif för att de ska klara sig så bra som möjligt!

jag kommer ju att gräva som en liten iller innan så att det (förhoppningsvis!) bara blir till att stoppa ner dem i jorden när de kommer fram. Det är ju inte så fasligt långt bort, kanske 5 minuter med bil så resan blir inte så lång för dem..

Har ni bra förslag på vad man kan frakta dem i? plastlådor, backar, plastpåsar, säckar? Vad blir bäst och enklast? confused.gif

Ska de vattnas innan man gräver upp dem eller ska jag ställa dem i blöt efter att jag grävt upp dem? wacko.gif

Ska man gräva upp rubbet och hyra en kärra med kapell och köra allt på en gång? Då lär man väl inte vilja SE en spade på ett bra tag efteråt.. å andra sidan kanske man kan släpa runt en del och se vad som ser bäst ut ihop om man har allt där samtidigt...? dunno.gif

HJÄÄÄÄÄLP!! sos.gif Har ni några bra tips att bidra med?
joca
Fick "några" perenner av en supersnäll släkting i höstas, när jag väl skulle hämta visade det sig att det var en hel flyttlåda med allehanda perenner. Hon hade vattnat igenom allt, grävt upp, lindat in i blött tidningspapper och "tryckt" ner i flyttkartongen. För att få ordentligt med plats så var de staplade på varandra......

De överlevde en tur på fem mil och att stå ouppackade ett dygn. Så mitt tips är att åka på Rusta eller ÖB och införskaffa en packe flyttkartonger. Stapelbara och med handtag, kan det bli bättre?

Lycka till!
kerstin z5-6
Du gräver upp o packar i vad du vill -det är 5 min väg -Du kan ta det i omgångar om du vill
När du kommer fram och de är planterade är det viktigt med vattning -Ska de stå ett tag har du fått bra tips redan
anna_rispan
Mina föräldrar o jag bytte ställe för våra odlingslotter. De grävde upp plantor i flera dagar. De hade täckt bagageutrymmet med säckar om jag minns rätt. En del plantor åkte ner i bagaget utan hink eller annat o en del fick resa i en hink.
torvan
Perenner verkar klara det mesta tack och lov. bravo.gif
Har flyttat massor från mitt föräldrahem, 40 mil
i bil. I plastpåsar, baljor och hinkar en del med riktig
rotklump en del bara i revor som revsuga, skuggröna
och silverarv. Tom en gammal dillpion klarade av det
och blommade våren därpå. wub.gif
Det värsta var nog när jag hade massor med plant i
en stor rund zinkbalja och tog den på bussen.
Chauffören var inte så glad när han dessutom fick
hjälpa mig med att lyfta av och på... laugh.gif
det var då jag insåg att jag blivit som min mamma... kram2.gif
torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon