myy
Jag skall plantera en rad hallon (8 meter) hade jag tänkt. Enligt litteratur skall plantorna stå med "minst 5-10 cm emellan" resp. 30 cm. På Herberts Hallons hemsida står att det skall vara 1,5 meter emellan. En avsevärd skillnad. Vad gäller?

Om det skall vara 1,5 meters avstånd kanske min 8-metersrad är för liten om man vill ha en meningfull skörd?
KURT
1.5 m avser spaljerade hallon! De får bara solljus från en sida och behöver breda ut sig mera.
Fenja
Jag brukar sätta vanliga hallon med ½ meters mellanrum, annars blir det snabbt alldeles för tätvuxet i raderna. Det ser lite ynkligt ut år ett, men vänta bara!!
Mvh
Fenja
myy
Hur mycket ger en hallonbuske? Jag förstår att sort, skötsel och läge påverkar, men är det 1 dl eller 10 liter?
Fenja
Åh, det är svårt att säga... hallon revar sig extremt mycket och vad är egentligen en buske... Men har du ett välskött, uppvuxet stånd på 8 meter så så bör det ge 10-tals liter i alla fall.
Mvh
Fenja
Herbert Arvidsson
Hej, såg vi att du läst på vår hemsida. Att vi rekommenderar 1.5m mellan plantorna beror på att sol och luft behöver komma åt plantorna. Annars blir det lätt svamp eller andra diverse sjukdomar. Bären blir bättre i glest bestånd och du får lika stor skörd, som om plantorna står tätare. Dessutom godare bär, då solen betyder mycket för smaken. Välj olika sorter så vet du sedan vilken du tycker bäst om.Mvh Ingeborg och Herbert
myy
Lika mycket per planta eller lika mycket per meter? Kan alla sorter bindas upp på detta sätt? Vilka sorter tål lera? För några år sedan plockade vi extremt stora, gula hallon, som vi hittade på allmän mark. Vi skulle gärna vilja ha likadana - kan jag bara gå dit och gräva upp ett skott och plantera eller visa upp i plantskolan eller... hur gör man?
Fenja
Ja, ni kan troligen flytta gula hallonplantor och få dem att fungera i sammma odling. Min erfarenhet är att hallon INTE är så känsliga utan kan växa i de flesta jordar.
Mvh
Fenja
Herbert Arvidsson
Hej igen, vi vill tipsa dig om att vi har levererat Allgold Risarp idag , för leverans till Zetas plantskola adress Kungens kurva Segeltorp alltså Stockholm. Där kan du köpa plantor i 3,5 liters krukor som anländer dit i början på nästa vecka. Ett besök på Finsmakarens trädgård, som den också kallas ger mycket att se och njuta av. Mvh Ingeborg vid datorn
myy
Tyvärr bor jag i bohuslän och även om jag vid större inköp undviker den närmaste handelsträdgården är Stockholm lite väl långt bort...
Avvikelse från ämnet, men jag bara måste få berätta om den smått inkompetenta personalen här: en kund stod och drömde vid en mullbärsplanta/träd och talade lite smått lyriskt om dess bär då den anställde utbrister "kan man äta dem!"
Nä, där ber jag inte jättegärna om råd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon