Full version: Hur mycket kogödsel
djungel
Jag undrar hur mycket kogödsel av stormarknadskvalitet man kan använda utan att växterna tar skada. Jag har mest funkior, ormbunkar, och prydnadsgräs och tänkte slänga på några säckar kogödsel. Jag har använt 2-3 säckar på 15 kvadratmeter innan men undrar om det kan skada att använda 10 säckar. Jorden förbättras ju markant men blir det för mycket näring?
Åsa, mälardalen zon 2
Är det de där billiga säckarna kan du slänga på massor de innehåller inte så stark näring man kan plantera direkt i ren sådan kogödsel utan att växterna bränns det är mera som en något mer gödslad plantjord.
ewa zon 3
Många prydnadsgräs vill inte alls ha särskilt mycket gödning för att bli vackra och stabila. För mycket gödning och de kan bli lösa i formen och lägga sig ned vid regn och blåst. Gräs som gräs tänker man kanske men när du kan slänga på nästan hur mycket gödsel som helst på en gräsmatta så är det inte bra för de flesta prydnadsgräsen smile.gif

En del gräs blir absolut finast om de får stå grusigt, magert och väldränerat.
Vilka gräs har du?

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon