Full version: Kapammaryllis
Nisse1337
När ska den planteras,vilken jord och hur ska den skötas?
Fågelvägen
Hej Nisse! Det finns några olika sorter av kapamaryllis, bl.a. Hippeasturm rutilum 'Crocatum' och 'Fulgidum'. Sylvia har en uttömmande artiker i odla.nu om hur man sköter dem. kapamaryllis Jag har haft några i flera år och de blommar flitigt i januari-februari. De vill ha det trångt i krukan. Hoppas du vårdar ditt exemplar ömt - den tycks vara sällsynt!
Nisse1337
Tack för hjälpen! yes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Njae nu blev det väl fel???

Kapamaryllis = Amaryllis belladonna enligt SKUD och den är ju inte ens släkt med de vanliga amaryllisarna de kommer ju t.o.m från helt olika världsdelar, de som säljs i handeln under namnet kapamaryllis är sorten Amaryllis belladonna. Och har någon ett tips på hur man får denna växt att blomma får de gärna tala om det efter att ha sökt info har jag lärt mig att den ska planteras så hela löken är under jorden samt jag har hittat info att de blommar efter en skogsbrand men inte har lite eldning och aska fått igång min.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon