Full version: Vad är detta?
Liljekonvalj
Hej!

Jag är en aning nybörjare på det här med trädgård (som säkert märks... unsure.gif )

Det lilla trädet/busken som är på bilden liknar någon form av tuja tycker jag. Men den har inte växt en cm på de 4 år jag har bott här. Ska den inte bli större? Eller behöver den något annat än regn för att växa? (Den står mitt i solen större delen av dagen, från ca kl. 8-9 på morgonen nu, till ca 15-16 på eftermiddagen, trivs den inte där? Vart vill den stå?)

Jag är inte särskilt förtjust i vårt staket, utan vill gärna plantera dit en liguster-häck, för att få lite insynsskydd. Men för att få plats med häcken behöver jag flytta på busken/trädet. Kan jag göra det, eller dör den/det då? (hur gör jag?)

MVH
Veronica

Ophelia
Ja det ser ut att vara en tuja (kan inte se om det skulle råka vara en cypress). Vissa sorter bli ju inte så höga. Finns de som inte blir mer än ett par tre meter och andra som blir lägre.

Den blir nog definitivt glad över att få sin beskärda del av gödsel coh vatten om det är torrt. En tuja funkar i sol men den passar även bra om det är mer skugga än vad er får. Så länge den står där och är fin så är det knappast någon fara, men den är nog tacksam för tillskott av gödsel.

Ska du flytta på den så se till att du får med en stor jordklump och flytta den helst nu under våren så den får gotta sig på det nya stället under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon