Liljekonvalj
28-03-2007, 09:29
Busken på bilden blir på våren/försommaren översållad med gula blommor. (Hela grenarna blir fulla). När de gula blommorna trillar av efter nästan halva sommarn märker man att busken har gröna blad, som sitter kvar ganska länge ut på hösten.
Vad är det för något? Är den giftig?
Eftersom jag vill planera en häck, så skulle jag behöva flytta den här. Kan jag göra det? Hur trivs den? (direkt sol, halva dagen i skugga/halva i sol?)
Hur och när kan/ska den beskäras? Den har blivit ungefär 4 ggr så stor som den var på 4 år, förmodligen för att vi inte gjort något annat än att titta på den. Hur stor kan den bli?
MVH
Veronica
anna_rispan
28-03-2007, 09:40
Forsyhtia kanske?
De trivs i sol o halvskugga enligt min bok.
Ja det är nog en hybridforsythia, man kan klippa bort gamla grenar efter blomningen. Den är ganska stor så man får nog gräva ordentligt om den skall flyttas opch försöka få en presenning runt rotklumpen. Flyttning gör man säkrast när den är i vila (höst, vinter vår).
Giftinformationscentralen klassar den som "nga förgiftningar kända. Växten är sannolikt ofarlig"
Ophelia
28-03-2007, 09:50
Ser ut att vara en forsythia. Det är (i mitt tycke) en trevligt vårvälkomnande buske som man kan ta några grenar på vårvintern och driva fram inne för att få lite glädje.
Uppenbarligen trivs den storartat hos er och försök att få den stå som den står nu så lär ni ha en fin häck. Den bör även få lagom med gödsel (typ kompost och stallgödsel trivs den med, för mycket gödsel med kväve gynnar bladen och ej blommorna). Beskärning är egentligen inte nödvändigt men ser den risig ut så är det bäst att beskära efter blomningen. Den blommar på fjolårsskotten så ska du beskära så ta då de som är äldre och var försiktig med årsskotten men de kan toppas om busken är "pinnig" och du vill ha mer förgrenad.
Enligt Giftinfromationen finns det inte några kända förgiftningsfall gällande forsythia.
Om du ska plantera en häck så vill jag bara tipsa dig om att det finns lite olika sorter av forsythia. Du kanske kan få en långblommande häck med rätt sorter och som passar varandra.
Liljekonvalj
28-03-2007, 10:39
Tack för svaren!
Den ser precis ut som Kurts bild när den blommar, så då är det nog en forsythia av något slag.
Så då väntar jag till i höst med att klippa (och ev. flytta) den.

MVH
Veronica
jag har bpde flyttat och delat stora forsytior. de klarar flyttar bra. Klippte ned en på framsidan, delade i fyra delar och gav till mina grannar. De har fina forsytior nu