Liljekonvalj
Hej,

Jag har en syrén som börjar bli en aning "ful". Den är rätt gamal, och har inte blivit klippt ordentligt av dem som bodde här innan oss, (och inte av oss heller de 4 år som vi har bott här). blush.gif

Eftersom jag vill ta bort vårt staket och sätta dit en ligusterhäck så behöver jag flytta på syrenen. Kan jag göra det? (Hur gör jag?)
Går det att stamma upp en gamal syren? Hur gör jag då? Hur gör jag för att beskära den, och när ska den beskäras?

Det börjar bli en hel del "sly" runt syrenen, med små "syrénstammar" som börjar växa upp. Hur får jag bort dem? Går det att "plocka loss" några av dem, och plantera upp som "egna plantor" någon annanstans, eller har de samma rotsystem som "stora syrénen"? )

Jag gillar syrénen, men den är liksom för stor gammal och otymplig (så har några av grenarna dött) och den står på fel plats.
Men det känns lite onödigt att köpa en ny ifall vi kan återanvända den, och ge den en makeover på något sätt... smile.gif

MVH
Veronica
Ragnwald
Beror nog på vad det är för sorts Syrén.
Är det en vanlig Bondsyrén, har det sin förklaring varför man inte klipper den.
Torra grenar tar man naturligtvis bort, men kapar man friska grenar så börjar det hända saker, som nog inte är önskade i en liten trädgård. Meterhöga kraftiga skott skjuter upp lite varstans efter rotsystemet och det går fort.

Gräv bort den med grävmaskin och se till att få med hela rotsystemet. Blir nog till att anlägga ny gräsmatta efter det. sad.gif
Egentligen synd, jag tycker den är fin (naturligt formad), det ser ut som den fyller sin funktion som den är (insyn mot grannen).

Men som sagt detta gäller om det är den vanliga bondtypen. De andra sorterna har jag ingen erfarenhet av.
Dess rotskott är mycket enkla att kapa med spade och plantera direkt på önskad plats. Har själv planterat en häck runt huset på det viset.
Det lär finnas Syrénsorter som inte skjuter rotskott, kanske kan vara lämpligare i erat fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon