Håller på att försöka fixa iordning trädgården lite . jag har fler jättestora lavendel men dom är INTE fina Nertill är dom stammiga och ligger ner för att sen buska upp sig lite. Hur ska jag göra ??? Klippa ner dom helt ?? Och kan jag isåfall ta sticklingar på det nu ? Hjälp jag vill fixa nu ..........
Fenja
28-03-2007, 12:52
Du kan klippa ner dem och ta sticklingar, lavendel rotar sig lätt. Ta gärna sticklingar med klack och sätt i jord utblandad med sand till 50 %. Låt dem stå i skugga och glöm inte vattna, när de börjar skjuta nytt så har de fått rötter. Mvh Fenja
råse-marie
28-03-2007, 14:23
Ok, men ska jag klippa dom ända ner eller hur långa ska dom vara ? det ser ju tråkigt ut med bara en stam????
Fenja
28-03-2007, 17:32
Ser du att det är grönska på gång någonstans? Jag skulle klippa vid den grönska som är längst ner om du förstår. Sedan kan du ta ett varv till om ett tag, för det brukar börja skjuta ännu längre ner när man klippt dem. Det finns säkert andra sätt, men detta har fungerat för mig! Mvh Fenja
råse-marie
28-03-2007, 17:38
Ok jag ska kolla och göra några radikala klipp
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.