anneli85
Ska göra om en rabatt som har varit vildvuxen med kirskål, ringblommor + massa annat som ska bort. Rabatten är ca 1,5x3,5 m. Där ska jag nu plantera rosor, vintergröna växter, lammöron, malört, hosta, vit kärleksört + lite till. Nu undrar jag om nån har en susning om hur mycket jord det går åt? Hur mycket av den gamla behöver jag få bort? Såg att Hasselfors har storsäck om 1000 kg, men det kanske är på tok för mycket, det blir ju lite mer som den ska användas till isåfall.
KURT
Förutom att ta bort allt ogräs, inkl rotdelar så behöver du väl inte ta bort jorden?

Skulle man byta ut allt:

1.5*3.5*0.3=1575 l
Fenja
Ska du få bort all kirs, så sila jorden i ett fint såll och ta bort varendaste rotbit. Klä sedan gropen/rabatten med markduk innan du lägger tillbaka jorden. I övrigt räcker det med att gödsla upp den med naturgödsel och kanske mylla i lite kompost i ytan.
Mvh
Fenja
anneli85
Okidoki, vad mycket billigare det blev tummenupp.gif . Till rosorna kanske jag ska gräva lite och hälla på lite fin rosjord.
sparre

Hej Anneli 85! Köper du inte jord med " lastbil" ??? Jag bor också där ute och ha tänkt köpa "matjord" från Malmköping, jag tror dom ta 175kr/kubik + frakt 600kr. Jag ha fått rek. från grannarna.
Ni andra tycker ni att det är dyrt??? confused.gif
Anki i Sörmland
anneli85
Anki- antar att du köper från Åkersnäs då, och ja det är nog inte så dumt men håller den jorden samma kvalite som påsjorden då? Till rosorna vill jag gärna satsa på bra jord för att ge dom så bra förutsättningar som möjligt. Törs man fråga vart du bor?
sparre

Hej Anneli85!
Jag har köpt grus hos Åkernäs men det finns andra leverantörer där . Jag tänkte testa Erik Jansson som har jord. Fick lov att blocka stenar hos dom, ville ha "runda" stenar för stenpartiet.
För övrigt huset finns i Sparreholm.
Anki
anneli85
Här kommer en fråga till lite på efterkälken...Fenja du skrev att jag skulle ha ett fint såll för att få bort all kirskål- och ja det vill jag verkligen få bort det eländet, vet du var man köper ett sånt såll eller kan jag hyra det nånstans?Antar att det är ett ganska stort såll..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon