Liljekonvalj
Vår gräsmatta består just nu av mer mossa och ogräs, än av vanligt gräs.
Hur gör jag för att rädda den?

Funderar lite på att ta bort gräset, och odla dit mossa i stället. Men kan man göra det? (finns det "mossfrön" att köpa?") Behöver jag riva upp hela gräsmattan då, eller är det bara att så mossan över? Blir huset svårare att sälja med mossa istället för traditionell gräsmatta? (Inte för att jag har tänkt sälja i första taget, men om ensådär 40-50 år kanske... å då är det ju bra om man har tänkt till i förväg. rolleyes.gif )

Hur trivs andra växter ihop med mossa? Trivs de bättre ihop med gräs? (Har Syrén, Fushia, svartvinbär, rödavinbär, hallon, och vill odla liguster-häck...)

Fenja
Du kan gödsla med Stroller eller Algomin eller annat gräsgödsel, en gång nu på våren och så 1-2 gånger till under säsongen. Det innebär att gräset kommer att växa av bara f-n, du får klippa väldigt ofta, men mossan drar sig tillbaka av detta.
Om du inte besväras av mossan så skulle jag inte göra något alls ärligt talat! Jag har en mossmatta med lite gräs som växer lagom sakta och tarvar minimal uppmärksamhet, det passar mig perfekt. Jag ser gräsmattan som något som finns tills jag vill gräva ner fler trevliga perenner eller något annat!
Möjligen kan det vara något som drar att fastigheten har en välskött gräsmatta vid husförsäljning, men du kan ju gödsla året innan i så fall... smile.gif och tänkt om du säljer på vintern då spelar det ju ingen roll wink.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon