|
anna_rispan
28-03-2007, 16:03
Jag har funderat i några dagar på det där med sötningsmedel istället för socker. Jag har ett svagt minne från biologilektionen att det inte var helt optimalt att byta ut vanligt socker mot sötningsmedel. Kan det ha varit något med att när man får något sött i munnen så skickas det ut impulser som säger åt insulintillverkaren att sända ut just insulin. Var det så? Och vad gör insulinet mot kroppen då, när det sedan inte kommer något socker som insulinet kan fånga upp? Någon som kan förklara för mig?? Jag hoppas på det.
mari_tres
28-03-2007, 16:32
Tror att det kan vara så att då man har fått ett insulinpåslag utan att man fått i sig några kolhydrater så blir man snabbt hungrig och sugen igen, och då äter/dricker man mer. *spånar*
Alexander-VG-zon3
28-03-2007, 17:28
man kan ju använda honung som typ i te eller så ,sen kroppen tar väl sitt socker ifrån kolhydrater ?? och omvandlar till sockerarter , det som vi säger är socker är inte naturligt och det behöver inte kroppen . om jag inte har helt fel eller ??
Det krävs energi för att insulinfrisättning ska ske. Man brukar dela upp sötningsmedel i energigivande och icke energigivande. Till energigivande sötningsmedel hör dels de naturliga sackariderna, till exempel glukos, fruktos och sackaros, dels sockeralkoholerna, till exempel sorbitol, mannitol och xylitol och från dessa kan man få ett litet insulinpåslag. Till de icke energigivande hör de naturliga ämnena taumatin och neohesperidin DC men också de syntetiskt framställda sötningsmedlen, acesulfam K, aspartam, cyklamat och sackarin. De icke energigivande ger så liten påverkan på insulinet att det krävs laboratorieförsök för att påvisa någon effekt.
Lite ot, men det finns de som helst inte ska äta saker sötade med aspartam. Personer som lider av fenylketonuri (PKU) har ett medfött fel i förmågan att omsätta fenylalanin och bör därför undvika att äta livsmedel som är sötade med aspartam.
anna_rispan
28-03-2007, 17:57
CITAT (LadyG @ 28-03-2007, 18:36)  Det krävs energi för att insulinfrisättning ska ske. Man brukar dela upp sötningsmedel i energigivande och icke energigivande. Till energigivande sötningsmedel hör dels de naturliga sackariderna, till exempel glukos, fruktos och sackaros, dels sockeralkoholerna, till exempel sorbitol, mannitol och xylitol och från dessa kan man få ett litet insulinpåslag. Till de icke energigivande hör de naturliga ämnena taumatin och neohesperidin DC men också de syntetiskt framställda sötningsmedlen, acesulfam K, aspartam, cyklamat och sackarin. De icke energigivande ger så liten påverkan på insulinet att det krävs laboratorieförsök för att påvisa någon effekt.
Lite ot, men det finns de som helst inte ska äta saker sötade med aspartam. Personer som lider av fenylketonuri (PKU) har ett medfött fel i förmågan att omsätta fenylalanin och bör därför undvika att äta livsmedel som är sötade med aspartam. om jag förstår det här rätt så lurar man inte kroppen när man äter något som är sötat med de icke energigivande sötningsmedlen. är det rätt uppfattat?
CITAT (anna_rispan @ 28-03-2007, 18:57)  om jag förstår det här rätt så lurar man inte kroppen när man äter något som är sötat med de icke energigivande sötningsmedlen. är det rätt uppfattat? Det är så jag förstått det, när jag läser sjukvårdsrådgivningens rekommendationer kring diabetes: "Livsmedel med stora mängder socker som läskedrycker, saft, fruktsoppa och kräm kan ersättas med alternativ med sötningsmedel som inte påverkar blodsockervärdet. Exempel på sådana sötningsmedel är aspartam, acesulfam K, sackarin och cyklamat." http://www.sjukvardsradgivningen.se/artike...ategoryID=23940Edit: Ska stava rätt också
anna_rispan
28-03-2007, 18:32
hmm, ja en diabetiker har ju för liten eller ingen insulinproduktion så att de inte påverkas av ej energigivande sötningsmedel är jag med på.
det jag fått för mig är att: om jag som inte har diabetes äter en produkt som är sötad med det samma så kommer min kropp att skicka ut insulin. det vill jag ju inte. varför ska det susa omkring insulin utan job liksom. men du har alltså lyckats läsa ut någonnsatns att det inte påverkar insulinutgivningen?
jag tog mig in på livsmedelsverket o läste igenom en artilek där men det stod inget om insulin där. bara att de skulle fortsätta studera riskgrupper som barn o de med diabetes. jag blir förvirrad... :s
Vanligt socker är mycket naturligt. Det finns i riklig mängd i t.ex. sockerbetor och sockerrör. Om man behöver det eller inte beror på. Är man utsvulten så har man stort behov av det men är man överviktig så har kroppen litet behov av det.
CITAT (anna_rispan @ 28-03-2007, 19:32)  hmm, ja en diabetiker har ju för liten eller ingen insulinproduktion så att de inte påverkas av ej energigivande sötningsmedel är jag med på.
det jag fått för mig är att: om jag som inte har diabetes äter en produkt som är sötad med det samma så kommer min kropp att skicka ut insulin. det vill jag ju inte. varför ska det susa omkring insulin utan job liksom. men du har alltså lyckats läsa ut någonnsatns att det inte påverkar insulinutgivningen?
jag tog mig in på livsmedelsverket o läste igenom en artilek där men det stod inget om insulin där. bara att de skulle fortsätta studera riskgrupper som barn o de med diabetes. jag blir förvirrad... :s Nej, du kommer inte att börja producera insulin om du inte tillför energi, det är energin som utlöser insulinpåslaget. Det finns till och med vetenskapliga studier som påvisar att de icke energigivande sötningsmedlen inte påverkar aptiten. Body Magazine
Jag håller på att försöka dra ner kraftigt på sockerintaget och har då istället använt sötningsmedel med aspartam i te o kaffe. Men det känns inte heller riktigt bra att stoppa i sig nåt konstgjort så nu försöker jag vänja mig av vid att söta överhuvudtaget. Ikväll tog jag lite mjölk i teet istället för socker och det funkade faktiskt riktigt bra.  I grönt smaksatt te t.ex behövs det varken mjölk eller socker för det är så milt ändå.
Anki på Öland
28-03-2007, 22:47
Hittade detta på en sida där man rapporterar biverkningar av olika E-tillsatser....
E951: ASPARTAM Yrsel. Urinsten. Sömnlöshet. Synproblem. Sluddrigt tal. Slaganfall. Orsakar förändringar i hjärnans kemi. Neurologiska störningar. Måste undvikas av personer med sjukdomen fenylketonuria. Menstruationsproblem. Kan ändra mänskliga hjärnfunktioner och beteenden. Hjärntumörer och anfall. Hjärnskador. Fosterskador. Epilepsiliknande anfall. Djup depression. Cancer. Allvarlig huvudvärk. Food and Drug Administration (FDA, Livsmedelsverket i USA) har noterat 92 olika symtom som alla har samband med Aspartam, bl a epileptiska anfall.
Det gick ett program för en tid sedan på Kunskapskanalen, det var ett UR-program. Där varnades det för alla typer av konstgjort socker, även de nyare sorterna. Programmet var från Sverige.
Sukralos, eller Splenda, eller vad det nu heter (jag föredrar Splenda av diverse skäl) har konstaterats vara extremt svårnedbrytbart i naturen. Rester kan redan spåras efter att de passerat reningsanläggningar i Norge. Prover ska göras även i Sverige. Vilken effekt sukralos har ute i naturen är svårt att säga, men eftersom sukralos enligt min ringa mening smakar dåligt och inte tillför något nytt så...förbjud skiten. Kemikalier som är nya och släpps på marknaden SKA vara relativt lättnedbrytbara om de är avsedda att lämnas som 'hushållsavfall'.
OBS! Konstgjort socker är jättebra för folk som behöver det av medicinska skäl. Men oftast är det enligt mig bättre att antingen inte söta alls (som te, det är oftast mycket godare utan socker), eller att söta med riktigt socker men i mindre mängd. Att blanda i fruktos och annat för att "minska sockermängden" är ett annat otyg som jag säkert kommer att tjöta mer om.
CITAT (Anki på Öland @ 28-03-2007, 23:47)  Hittade detta på en sida där man rapporterar biverkningar av olika E-tillsatser....
E951: ASPARTAM Yrsel. Urinsten. Sömnlöshet. Synproblem. Sluddrigt tal. Slaganfall. Orsakar förändringar i hjärnans kemi. Neurologiska störningar. Måste undvikas av personer med sjukdomen fenylketonuria. Menstruationsproblem. Kan ändra mänskliga hjärnfunktioner och beteenden. Hjärntumörer och anfall. Hjärnskador. Fosterskador. Epilepsiliknande anfall. Djup depression. Cancer. Allvarlig huvudvärk. Food and Drug Administration (FDA, Livsmedelsverket i USA) har noterat 92 olika symtom som alla har samband med Aspartam, bl a epileptiska anfall.  Precis av dom anledningarna som aspartam aldrig kommer över tröskeln här!!
anna_rispan
29-03-2007, 07:48
Nu känner jag mig tjatig.... Men den teori jag har i huvudet var just att när något sötat med icke-energigivande sötningsmedel hamnar i munnen så reagerar kroppen på smaken av söthet. Den första artiklen skriver om ett test när personerna svalde en kapsel. Alltså inte sött i munnen. Den andra artikeln skriver inte om insulin bara om hungerkänsla. Eller har jag läst fel o missuppfattat. Anna som vill veta o förstå.
myskmadra
29-03-2007, 08:29
Hej alla! Jag har nyligen inköpt något som heter Stevia. En ört med naturlig sötma utan att innehålla socker. Trolleri? Måste ju prova. Jag är ingen storförbrukare av socker men vill ändå prova alternativ i téet. Det är ett grönt pulver som smakar rättså äckligt i sig! ( Jag tycker även att sötningsmedel smakar äckligt ) Jag blandade väl ut det i grönt te med ingefära och drack. Hmmm. Är det gott? Njae. Men det som var intressant var att jag blev rättså pigg efter en stund? Nån fler som har provat? Kan tillägga att det är DYRT.
Varför sparar man inte artiklar man läser? Läste iaf att konstgjorda sötningsmedel (som aspartam, och fruktsocker) förvandlas till fett i kroppen, för att det är ett främmande ämne som kroppen inte känner igen. Och att det är en bidragande orsak till fetman hos barn, att dom byter ut vanlig dricka t.ex. mot lightdricka.
anna_rispan
29-03-2007, 08:46
Men fruktsocker är väl inte konstgjort?
Ja ibland kan det vara bra att spara artiklar. Men många av länkarna här i trden hänsvisar till undersökningar o verkar värda att läsa igenom.
Tror det var på livsmedelsverkets sida jag läste om varför tex Xylitol är laxerande. Faktiskt intressant att veta orsaken.
CITAT (anna_rispan @ 29-03-2007, 09:46)  Men fruktsocker är väl inte konstgjort? --- Skulle nog skrivit "konstgjorda sötningsmedel (som aspartam) och fruktsocker" istället?
anna_rispan
29-03-2007, 08:53
CITAT (Berith @ 29-03-2007, 09:50)  Skulle nog skrivit "konstgjorda sötningsmedel (som aspartam) och fruktsocker" istället?  aha, ett slags syftningsfel. ja det är lurigt det där med parenteser, och, komma osv. då är jag med. men fruktsocker borde ju inte ses som ett främmande ämne...eller?
Tror att jag läste detta i en tidning, men ska kolla om jag kan hitta nåt på nätet.  Hittade det här - fruktsocker omvandlas till fett - är absolut inte säker på att det var det jag tänkte på.
anna_rispan
29-03-2007, 09:03
Aha! Det var också intressant och rätt rimligt. Det är ju en "gammal" sanning att överflödigt socker omvandlas till fett. Men att fruktos var "värre" visste jag inte.
Det blev en intressant tråd det här.
Insulin styr blodsockernivån i kroppen. Om blodsockret(glukos) blir för högt utsöndras det i en frisk kropp insulin för att transportera glukoset till musklerna för användning eller inlagring som fett. En diabetiker reglerar denna process genom rätt kost, motion och mediciner.
Det finns hur mycket studier som helst som visar att de icke energigivande sötningsmedlen inte påverkar insulinfrisättningen, logiskt med tanke på att de inte innehåller energi och därmed inte påverkar blodglukosnivån.
Att fruktos (som är energigivande och naturligt förekommande i t ex frukt, därav namnet) både påverkar insulinfrisättningen och kan lagras in som fett är kännt sedan länge. ALLA energigivande ämnen, kolhydrater, fett, protein och alkohol kan lagras in som fett om man överkonsumerar eller rör sig för lite.
Andra eventuella biverkningar är i sammanhanget off topic, även om jag har mina tankar om företaget som tillverkar både RoundUp och Aspartame (Monsanto).
anna_rispan
29-03-2007, 10:22
CITAT (LadyG @ 29-03-2007, 11:19)  Insulin styr blodsockernivån i kroppen. Om blodsockret(glukos) blir för högt utsöndras det i en frisk kropp insulin för att transportera glukoset till musklerna för användning eller inlagring som fett. En diabetiker reglerar denna process genom rätt kost, motion och mediciner.
Det finns hur mycket studier som helst som visar att de icke energigivande sötningsmedlen inte påverkar insulinfrisättningen, logiskt med tanke på att de inte innehåller energi och därmed inte påverkar blodglukosnivån.
.../.../... Tack än en gång. Jag får ta en tur förbi biblioteket o leta vetenskapliga artiklar. Men det känns bra att veta att det inte påverkar insulinet på något sätt. Det var det jag undrade över. O resten är lite utanför ämnet även om det kan var intressant det med.
CITAT (Anki på Öland @ 28-03-2007, 23:47)  Hittade detta på en sida där man rapporterar biverkningar av olika E-tillsatser....
E951: ASPARTAM Yrsel. Urinsten. Sömnlöshet. Synproblem. Sluddrigt tal. Slaganfall. Orsakar förändringar i hjärnans kemi. Neurologiska störningar. Måste undvikas av personer med sjukdomen fenylketonuria. Menstruationsproblem. Kan ändra mänskliga hjärnfunktioner och beteenden. Hjärntumörer och anfall. Hjärnskador. Fosterskador. Epilepsiliknande anfall. Djup depression. Cancer. Allvarlig huvudvärk. Food and Drug Administration (FDA, Livsmedelsverket i USA) har noterat 92 olika symtom som alla har samband med Aspartam, bl a epileptiska anfall. Du får gärna länka till källan, det vore intressant att läsa alltihop.
Jag som har diabetes typ 1 kan garantera att icke energigivande sötningsmedel ger inget utslag på blodsockret och där med inget utslag på insulinet på en frisk människa.
Anki på Öland
29-03-2007, 19:58
På tal om ingenting så stör jag mig på att vanligt socker byts ut i allt fler produkter, ofta under förevändning att det är nyttigare. Fan tro't. Jag tror det handlar om image och kanske också om pengar. I godis och läskeblask byter de ut allt mer vanligt socker mot fruktos etc. Fruktos kanske är bra i frukt, men inte som onödig tillsats i barnmat.
Intressant det här tycker jag. Tror inte jag kan bidra till svaret. Men lite snurrigt har det blivit längs vägen och kanske kan jag snurra tillbaka lite. Diabetiker kan ha för liten insulinproduktion, men måste inte ha det. Om man har diabetes typ 2 har man i början snarare en ökad insulinproduktion. Kroppens celler har blivit okänsliga för insulin. D v s det behövs mer insulin för att uppnå samma effekt på blodsockret. Då behövs en ökad insulinproduktion. Efter hand får dock även typ 2 diabetikern ofta minskad insulinproduktion. Antagligen på grund av uttröttad produktion. Fruktos är en sockerform som jag uppfattat att det tar mindre energi att transportera över från tarmen till blodet. Tror det gör att det går snabbare att ta upp samt att totala summan energi (det som tillförs minus det som går åt för att bearbeta) blir lite högre. Vet dock inte om det har praktisk betydelse ... Någon som vet? Tänkte på det omvända också. Sött innehåll som inte smakar så sött. Låglaktosmjölk är ju sötare än vanlig mjölk. Inte för att sött har tillförts utan för att något tillsatts som bryter ner laktos - så att tarmen inte behöver göra det när det inte fungerar hos laktosintolleranta. D v s samma mängd socker totalt, men mer söt smak. Kanske ett knep för er som vill ha socker i teet utan att tillföra extra
CITAT (Anki på Öland @ 29-03-2007, 20:58)  Ok, tack. Jag trodde det var en vetenskaplig sida, typ PubMed eller BMJ. Det är inte så betryggande att det står "*Lawrence, Felicity, Additives. Your complete survival guide, Century Hutchinson Ltd., London (*= främsta källan)" Boken som är största källan till sidan är från 1986... Det har hänt en del sedan dess. Dessutom finns det en del faktafel på den sidan ser jag, och en hel del mytbildning. Jag tror inte Livsmedelsverket är en del av en gigantisk komplott för att förgifta oss alla, men samtidigt är jag inte säker på att vetenskapen tagit reda på allt om hur konstgjorda medel påverkar oss. Visst väljer jag naturligt om jag kan, men jag kommer inte att få panik för ett E-nummer heller. Roy Firus och översättare Ylva Hilderman tycker jag borde uppdatera sin hemsida lite. Ta det nu inte som att jag hackar på dig Anki, försiktighet är en dygd.
CITAT (myskmadra @ 29-03-2007, 09:29)  Hej alla! Jag har nyligen inköpt något som heter Stevia. En ört med naturlig sötma utan att innehålla socker. Trolleri? Måste ju prova. Jag är ingen storförbrukare av socker men vill ändå prova alternativ i téet. Det är ett grönt pulver som smakar rättså äckligt i sig! ( Jag tycker även att sötningsmedel smakar äckligt ) Jag blandade väl ut det i grönt te med ingefära och drack. Hmmm. Är det gott? Njae. Men det som var intressant var att jag blev rättså pigg efter en stund? Nån fler som har provat? Kan tillägga att det är DYRT. Jag har inte provat, men har tänkt länge att jag ska prova stevia. Har för mig att man ska använda en jätteliten mängd av det för att få "rätt" sötma. Men jag tror att jag ska strunta i det nu änr du skriver att det inte var gott...
Anki på Öland
30-03-2007, 09:28
CITAT (LadyG @ 30-03-2007, 00:55)  Ta det nu inte som att jag hackar på dig Anki, försiktighet är en dygd. Naturligtvis tar jag inte åt mig. Nej ingen vetenskaplig skrift och man får förståss ta det med en stor nypa salt, men man kan få en hum om vad livsmedelsindustrin lägger i vår mat och som vi utan att reflektera stoppat i oss i alla år. Tycker det är jättebra att folk börjar reagera på det!! Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|