Hej,
Jag har sått en massa fröer och fler blir det hela tiden i miniväxthus. När plantorna har tittat upp och inte längre fått plats i miniväxthuset ställer jag ut dom i garaget (uppvärmttill 16-17grader) på en stor bricka med underbevattningsduk.
Men min fråga är kort och gott när man vet att det är dags att omskola dem? Dom står nu i 5x5cm krukor.
När plantorna fått 4-6 karaktärsblad brukar det vara lämpligt att skola om dem en och en. Det första plantan får är hjärtblad, de ska du inte räkna med utan bara de "riktiga" bladen som kommer efter dem.
Mvh
Fenja
Jonas70
29-03-2007, 09:35
Står de väldigt tätt så hade jag rekommenderat omskolning redan efter 2-3 karaktärsblad.
Tack för svaren.
Dom står inte speciellt tätt, tror jag. Jag sådde två till fyra frö per kruka (5x5cm) men sedan har jag dragit upp alla skott utom det som tog sig bäst. Så nu är det bara ett skott i varje kruka?
Skulle jag gjort annorlunda?
Jonas70
29-03-2007, 14:46
Nej, det låter som om du gjort ett bra jobb.
Jag har mina groddor i 5x5cm torvkrukor, och mångas rötter kommer igenom trots att de bara har 1-2 karaktärsblad. Ska jag omskola eller vänta?
-jb-
ewa zon 3
29-03-2007, 16:01
Har man sått i såjord behöver man skola om till näringsrikare jord när växten fått några av sina riktiga blad.
Gott om plats i krukan är bra men bra jord är också viktigt för att det ska bli ordentlig tillväxt
Jag har skolat om när det bara kommit 1-2 karaktärsblad för vissa sorter verkar inte komma igång annars.
Ta tex Hostagroddarna först tar det ett bra tag innan blad nr 2 och en evighet innan blad 3 kommer så de brukar jag skola om rätt snabbt för att de ska få lite fart
/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.