Full version: Barkympning
Erik P
I beskrivning av barkympning rekommenderas att lämna litet av snittet i ympriset ovanför beskärningsytan på den gren man ympar i. Vad vinner man med detta? Den öppna delen blir ju täckt av lackbalsam, då man säkrar för vatteninträngning etc.

En annan fråga. I litteraturen har jag sett rekommendationen att barkympningen bör ske när värdträdets knoppar visar gröna spetsar. Är det den optimala tidpunkten? Själv väntade jag till i mitten på maj (stockholmsområdet) att ympa mitt äppelträd. Bladen hade då utvecklats ganska mycket. Först i dagarna har jag fått gröna skott på en ymp. Ett par av övriga ympar verkar friska, men har ännu inte fått skotten att växa, resterande verkar ha torkat ihop. Finns det fortfarande hopp för de "friska", som inte kommit ännu?

Efter att haft svårigheter att säkra ympkvistarna med bast, använde jag mig av ett par buntband per kvist. Är det någon fara med detta, förutom att jag måste kapa bandet för att inte hindra tillväxten. När är det i så fall lämpligt att kapa?

Tacksam för synpunkter.
Göran
Meningen med att lämna en liten del fri ovan beskärningsytan är för att ymkvisten ska valla över/växa ihop bättre med grenen, att man stryker på lackbalsam för att få tätt spelar ingen roll för hopväxten då den sker underifrån.

Jag brukar inte barkympa så mycket men optimal tid ska vara när det savar, dvs barken släpper lätt från veden. (Brukar ske under april eller början av maj). Provade i år två barkympningar i andra veckan i maj och dom har tagit sig bra.

Det kan ibland ta lång tid för ympen att börja växa men så länge den inte har torkat finns det hopp. Förra året (skarv)ympade jag i körsbärsträdet och några av dom kom inte igång på hela förra året men har börjat växa i år.

Ang. buntbandet så kan du låta det sitta ett bra tag, jag brukar använda vanlig eltejp och den brukar jag ta bort någon gång under juli-augusti.
Cilla
Buntband har jag inte hört talas om tidigare - roligt Erik!
Jag använde tidigare bast men har nu gått över till uppklippta gummisnoddar. Tycker de är lätta att arbeta med och de har den fördelen att de spricker upp av sig själva då ympen vuxit fast (normalt juli-augusti). Bäst är postens halvsmala gummiband.

Eltejp är annars mycket vanligt - den har fördelen att den också tätar en del mot luftintrång. Men den måste skäras bort så småningom eftersom den stryper (fast det tar säkert sin tid). Jag tycker den är klumpigare och dyrare.

Jag lämnar några mm fri del både på ympriset och underlaget, för så lärde jag mig en gång och det har fungerat väl med övervallningen.

Mina ympar har kommit mycket oregelbundet i år. Några skarvympar slog ut nu under regnperioden, andra mycket tidigare.

Barkympar tror jag att man kan göra från grön spets och långt in på säsongen. Jag har gjort ett par sena bryggympar (strax efter midsommar) där merparten klarade sig. Kanske hade alla tagit sig om jag hade kunnat göra dem tidigare.
Erik P
Tack för era svar Göran och Cilla.

Nu känner jag viss förtröstan även betr. mina "friska", men ännu ej grönskande ympar.

Erik P
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon