Full version: svart/röd vinbär
pinhead
vad kan man göra nu för att få dom att växa och ge mer bär inför sommaren , plantorna är 2 år gamla . men vill kunna ge dom en fart nu så det börjar hända något =)
Ophelia
Röda vinbär ger inte bär på årsskotten men det gör de svarta. Dina plantor är lite unga och du får säkert mer skörd i år än tidigare. Ge gillar lagom med gödsel (typ en vända med stallgödsel, kompost och annat gott) men inte så mycket att busken drar iväg med grönska och inga bär. Gödsla ej senare än fram till midsommar.
Fenja
Ge dem lite bladträaska om du kan, det uppskattas mycket, myllas ner i ytjorden. Det svarta vinbäret kan du pincera efter att det satt bär och innan midsommar. Du rycker av alla toppar pågrenarna cirka 10 cm ner, detta kan du sedan göra svartvinbärsbladssaft på, vill minnas att det finns recept i receptavdelningen.
Pinceringen gör att busken ägnar sig åt att göra bär i stället för att växa! Det röda vinbäret pinceras inte då det är mera långsamväxande och ger bär på fjolårsgrenarna, har jag fått lära mig.
Mvh
Fenja
ingrid fuxwall
Bör man inte klippa ner dem?

ingrid
Fenja
CITAT (ingrid fuxwall @ 28-03-2007, 21:41) *
Bör man inte klippa ner dem?

ingrid

Om busken är väldigt ung kanske, annars inte.... men om du kan beslå mig med fel så haar du säkert rätt!!
Mvh
Fenja
Jonas70
CITAT (Fenja @ 28-03-2007, 18:49) *
Ge dem lite bladträaska om du kan, det uppskattas mycket, myllas ner i ytjorden. Det svarta vinbäret kan du pincera efter att det satt bär och innan midsommar. Du rycker av alla toppar pågrenarna cirka 10 cm ner, detta kan du sedan göra svartvinbärsbladssaft på, vill minnas att det finns recept i receptavdelningen.
Pinceringen gör att busken ägnar sig åt att göra bär i stället för att växa! Det röda vinbäret pinceras inte då det är mera långsamväxande och ger bär på fjolårsgrenarna, har jag fått lära mig.
Mvh
Fenja

Vad menar du med att "rycka av toppen"? Hur gör man rent praktiskt? Bryter man av toppen, eller?
Hum
Äldre svartvinbärsbuskar ska gallras, men inte klippas ner, så att alla gamla skott klipps bort.

-jb-
yaowsa
CITAT (Hum @ 29-03-2007, 17:04) *
Äldre svartvinbärsbuskar ska gallras, men inte klippas ner, så att alla gamla skott klipps bort.

-jb-

På min arbetsplats finns det 2 sorgligt negligerade svartvinbärsbuskar
som spretar hej vilt. Kan man göra något med dem nu?
Klippa ner eller gallra eller så, eller är det till våren

Det finns även ett dussin typ, röda vinbär som också är lite sorliga
men ger mycket bär. . samma här: nu, senare, eller till våren?
AnneMysan
Jag har nyligen plockat av alla mina svarta vinbär. Sen passade jag på att klippa ur 1/3 av de äldsta grenarna, längst ner. Har gjort det flera ggr ungefär vart 3:e år, för att få luft i busken. Har bara EN buske och den ger varje år 3-4 liter, och det räcker för mig.
Åsa, mälardalen zon 2
Vill man ha stark nytillväxt av grenar är vårvintern bättre tid för beskärning + beskärning räcker inte för att förbättra gamla buskar. Man bör också gräva bort växtlighet runt buskarna, gräva ner jordförbättring och ge dem gott om vatten från tidig vår och liknande.
AnneMysan
Därför är jag så förvånad att min svartvinbärsbuske kan ge så mycket. Den är ca 30 år gammal, jag har under mina 24 år aldrig varken vattnat (mer än det den fått när jag vattnat det andra runt om) eller jordförbättrat den. Däremot ryckt bort lite ogräs runt om. Och gallrat den när jag plockat bären.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon