Merlin
Det har växt ut en gren på mitt apelsinträd nedanför ympningsstället. Det verkar som om alla delar ovanför har dött och den nya grenen som växer ut från stammen växer rekordfort och har jättestora taggar unsure.gif Vad kan det vara för sort och bör jag skära bort den och hoppas på nytt liv i det som ser dött ut?
jegi
CITAT (Merlin @ 28-03-2007, 20:10) *
Det har växt ut en gren på mitt apelsinträd nedanför ympningsstället. Det verkar som om alla delar ovanför har dött och den nya grenen som växer ut från stammen växer rekordfort och har jättestora taggar unsure.gif Vad kan det vara för sort och bör jag skära bort den och hoppas på nytt liv i det som ser dött ut?

Jag har för mig att man brukar ha pomerans som grundstam. Om det sedan kommer att växa ut fina pomeransfrukter istället för apelsiner är väl mer tveksamt. Förvissa dig om att apelsindelen verkligen är död. Inga små små skott på väg ut, verkar det dött när du skrapar bort lite av barken?
Merlin
CITAT (jegi @ 28-03-2007, 21:57) *
Jag har för mig att man brukar ha pomerans som grundstam. Om det sedan kommer att växa ut fina pomeransfrukter istället för apelsiner är väl mer tveksamt. Förvissa dig om att apelsindelen verkligen är död. Inga små små skott på väg ut, verkar det dött när du skrapar bort lite av barken?

Wow pomerans låter häftigt w00t.gif dom brukar ju inte finnas i handeln annars....jag ska kolla om det finns liv kvar i apelsindelen. Ska ta pomeransgrenen som stickling ifall apelsinen fortfarande lever bravo.gif
kristerh
Det går ju att ympa citrus, har dock inte provat själv, så om ympen är död kan du sätta dit nya, kanske fler sorter wink.gif
Christer i Falköping
Det kan också vara Citrontörne, Poncirus trifoliata om du har tur (enligt min egen mening). Det är en nära släkting till citrusarna, men frukten skall vara fadd, även om man visst kan göra marmelad på den. Då är den härdig i zon 1-2. Hurdana blad har den?
Christer.
lindacse
Min kumquat har gjort precis samma i vinter. Trist, men jag visste att jag inte riktigt hade förutsättningarna, skulle investerat i lite lyse kanske...

Och nu har jag nya grenar, fast utan taggar. Bladen ser ut som dubbelblad på längden, först ett mindre, rundare, sedan ett större spjutformat? Hört att t ex grape ev har sådana blad (men det lär det ju inte vara). Någon som vet vad min kan ha blivit? Har kollat pomerans och citrontörne, bladen stämmer inte på någon av dom.

Tillägg: bladformen på engelska tycks vara 'brevipetiolate'

Tillägg 2: hittade en teckning av pomerans till sist där bladen ser såna ut, även om den lilla delen av bladet tycks ännu mindre på dem. Men mina blad är ju nya... Så det kan vara pomerans! (men utan denna tråden hade jag famlat i blindo...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon