Jag har skaffat min första kompost i år, i 3 pallkragar med nät över (skatorna är där och gräver annars). Jag slänger dit grönsaksrester, kaffefilter, äggskal och annat vegetabliliskt från köket + naturligtvis trädgårdsavfall. Jag fick 20 kartonger kompostmedel av en bekant så jag strör på det också. Har förstått att det är onödigt, men nu har jag ju fått det och får väl förbruka det.
Problemet är att jag har fått miljoner småflugor i komposten. De stör mig inte, för komposten står för sig själv, men spelar det någon roll för komposteringen med denna fluginvasion? OM det spelar roll, hur får jag bort flugorna? Tacksam för svar!
/Stina
Om det inte stör dig så kan du låta det vara, det stör inte komposten. Det brukar bli flugor om det är fuktigt, så om man tillsätter mera kolrikt material (till inomhuskomposter brukar man använda tex strö) så blir det inte så mycket flugor.
Jag har lärt mig att om man bara täcker över hushållsavfallet(skal och sånt)så slipper man flugorna, typ med jord spån eller en dagstidning. En dagstidning känns ju inte så vaktert i utomhuskomposten!
Det är den metoden som jag har använt och också den som jag använder nu med min nya maskkompost och än så länge har jag inte sett några flugor men jag vet inte hur lång tid det tar för dem att kläckas!
Jag brukar få fluglaver någon gång per säsong i komposten. För kompostens eget liv gör det inget vad jag märkt, men det blir många flugor omkring en när man står brevid. Mina kompostflugor är av den lite sega typen som mest kravlar och flyger lite grand.
De är känsliga dock. Rafsar man runt i översta lagret och lägger ett lager löv överst så försvinner de på ett dygn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.