Full version: abuse@odla.nu?
Hasse_h
Någon använder sig av denna adress som avsändare för att skicka virus.

Bara så ni vet. Har fått två stycken idag till två olika adresser, varav det ena till min dotters adress som jag brukar vara ytterst försiktig med att lämna ut. Det brukar heller aldrig dyka upp varken spam eller virus i hennes inkorg. Så idag postade jag ett inlägg här på Odla.Nu med en länk till hennes hemsida, och vips! så får hon virusmail.

Är man paranoid är det ju lätt att då tro att någon som läser inlägg på Odla.Nu ägnar sig åt att skicka virus.

Hursomhelst är nu avsändaren av virusmailen anmäld till Telia där personen i fråga har sitt mailkonto.
Annelie
Hej där,

Tyvärr är det så att detta virus härjar runt och snor adresser överallt det kan. Den stackars personen du har anmält har alltså troligtvis inte en aning om att han är "boven i dramat".

Det kanske till och med är så att din egen adress står som avsändare hos någon annan som drabbats av detta virus - taskigt men sant.

Annelie
Hasse_h
"Detta virus"
Hur vet du vilket virus jag fått? huh.gif

Visst finns det virus som snor adresser för både mottagare och avsändare ur någon stackares adressbok, utan att någon inblandad mer än mottagarna får veta att viruset skickats. Men jag tycker att det är märkligt att bara några timmar efter att jag lagt ut webadressen till dotterns websida på odla.nu, får hon virus som nån försöker få att se ut som om det kommer från någon admin på odla.nu. Hon har aldrig tidigare fått något virus skickat till sin mailadress.

Men visst kan jag ha fel. Och jag anklagar ingen speciell för något, är inte ute efter att hänga någon. Tråkigt om det ändå är slumpen idag fredag den 13:e som fixade detta. Personen jag anmälde till Telias abuse lär inte bli avstängd för en sådan sak. Tror inte Telia överhuvudtaget bryr sig, men skulle de höra av sig så kanske personen ifråga inser att ett bra virusskydd nog inte är så dumt. Om alla Windows-användare världen runt hade ett virusskydd installerat skulle problemet inte existera.

Syftet med mitt inlägg vara bara att varna för viruset, om det nu skulle finnas någon på odla.nu utan virusskydd som får mail med abuse@odla.nu som avsändare.
yla
jag fattar inte att någon törs vara utan ett bra virusskydd
de e ju så enkelt o inte så oerhört dyrt heller o så slipper man oroa sej smile.gif
Virgo
halloj

CITAT (Hasse_h @ 13-06-2003, 15:54)
Om alla Windows-användare världen runt hade ett virusskydd installerat skulle problemet inte existera.

Om Bill Gates o hans programerare vore lite mer nogranna med sina program, så skulle det inte finnas så många "virus".
Annelie
CITAT
Hur vet du vilket virus jag fått?
Så som du beskriver viruset är precis så som det senaste viruset beter sig - därav min slutsats.

CITAT
Men jag tycker att det är märkligt att bara några timmar efter att jag lagt ut webadressen till dotterns websida på odla.nu, får hon virus som nån försöker få att se ut som om det kommer från någon admin på odla.nu.

Jo, det är ju just så som virustillverkaren har tänkt ut det. Att man skapar en avsändare som kan kännas igen och inge förtroende...

CITAT
Hon har aldrig tidigare fått något virus skickat till sin mailadress.
CITAT
Är man paranoid är det ju lätt att då tro att någon som läser inlägg på Odla.Nu ägnar sig åt att skicka virus.

Ja, det verkar som om din slutsats är att det kommer här från odla...fast att kontakterna kan finnas på andra sidan jordklotet och har spridit sig från en helt annan källa ...

CITAT
Och jag anklagar ingen speciell för något, är inte ute efter att hänga någon.
Så säger du i samma veva som du säger:
CITAT
Hursomhelst är nu avsändaren av virusmailen anmäld till Telia där personen i fråga har sitt mailkonto

Nåja.. Vad jag ville ha sagt med mitt mail var just att man inte kan förlita sig på vart mailen kommer ifrån, inte heller att denna personen har en aning om att han/hon står som avsändare på virusmailet - det var allt!

Hoppas att det inte drabbade din dotter allt för hårt!

Trevlig kväll!
*Felix matte*
Eftersom jag surfar med Bredband och har Norton Antivirus och Personal Firewall slipper jag få tråkiga virusmail och intrång i min dator biggrin.gif
Fialotta
Jag har oxå Norton antivirus...
...har bara hänt mig en gång...
då satte den "bigbear" hette den i karatän
på en gång!
Jag har modem, får bredband i oktober...hoppas jag rolleyes.gif
Hasse_h
CITAT (Annelie @ 13-06-2003, 21:35)
CITAT
Hur vet du vilket virus jag fått?

Så som du beskriver viruset är precis så som det senaste viruset beter sig - därav min slutsats.

Det finns många virus.... just detta hette W32.Ganda.A@mm (enligt Norton Antivirus) och upptäcktes första gången den 17 mars 2003. Inte direkt purfärskt alltså och absolut inte det senaste. De senaste virusen kan man få info om på bl.a. Symantec's website.

Och jag säger det en gång till, jag är inte paranoid och tror att ingen på odla.nu medvetet har skickat detta till mig eller min dotter. Varken någon forumbesökare eller admin. Jag kanske uttryckte mig klumpigt, det händer ibland. Ledsen om någon kände sig träffad över det.

Fakta säger att dottern har haft sin mailadress i över 3 år och aldrig någonsin har det letat sig dit ett virus. Fakta säger att ca 3 timmar efter att jag publicerade hennes webadress i forumet på odla.nu fick hon ett mail med virus och jag fick tre (som det visade sig när jag kom hem) med den fejkade avsändaradressen abuse@odla.nu. Fakta säger att det var samma virus och samma avsändande datorhostid som skickat mailen vid samma tidpunkt. That's it. Det är allt jag vet. Allt annat är funderingar o spekulationer från min sida som jag genast slutar med.

Alla datorer i mitt hushåll är helt o fullt säkrade genom scanning av all mail och all aktivitet i datorn mha Norton Antivirus. Ovanpå detta har jag Tiny Personal Firewall på min router för att skydda mot direkta intrång. Dessutom några andra små saker (som jag inte vill tala om) för att verkligen täta till det ordentligt.

Så inga virus slipper igenom mina filter, det kan jag med 110% säkerhet påstå. Varken in eller ut.

Lycka till ni som inte har antivirusprogramvara. huh.gif

Trevlig helg på er alla! tongue.gif
Hasse_h
CITAT (Virgo @ 13-06-2003, 20:32)
Om Bill Gates o hans programerare vore lite mer nogranna med sina program, så skulle det inte finnas så många "virus".

Sant, men världen är som den är och alla borde göra sitt för minimera risken att man själv sprider skiten vidare. Och bryr man sig inte om andras datorer borde man vara mer rädd om sin egen. Det finns riktigt elaka virus som kan skriva sönder BIOS och firmware i enskilda hårdvarukomponenter. Släpper man lös ett sådant virus, tja...det lär kosta att fixa. wacko.gif
Fialotta
Tack Hasse för att du varnade oss
här på odla...tycker det var omtänksamt av dig wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon