Full version: Nya höns
Göran Carlsson, Odla.nu
Nu vet jag inte om vi ska räkna höns som husdjur men vilda är de iallafall inte. Hur som helst så har vi tänkt skaffa några nya höns. Kan man få tips på någon bra värpsort? Helst ska de kunna gå runt lösa i trädgården. Det gör dem vi har nu även om de hälsar på hos grannarna ibland så stannar de i närheten. De får gärna lägga stora ägg också. Nu har vi åsbohöns som lägger ganska små ägg och det skulle vara praktistk med större ägg. Kan man få lite tips? Gärna var det går att köpa kycklingar också, helst i Skåne.
lena:-)
Skaffa Höns? När du har en hel hönsgård här på odla rotfl.gif

Fölåt , men kunde inte låta bli...radera gärna mitt inlägg ehuru det inte är seriöst
flirting.gif flirting.gif

Anki på Öland
Ett förslag - Skånska Blommehöns - "de är lugna, fredliga och trevliga höns. De värper bra och lägger relativt stora ägg på 50 - 60 gram. En fullvuxen höna väger drygt 2 kilo och en tupp mellan 3 och 4 kilo. Som ungfåglar är de duktiga att flyga."
Har ingen aning om var man kan köpa dom g.gif
Anki
Fenja
Hedemorahöns är lättfödda, komplikationsfria och mycket lätta att ha att göra med. De fordrar inget extra utöver vad naturen ger, är små i maten och värper massor av blågröna ägg!!!
Mvh
Fenja
Eleanor
Som om jag inte har nog med saker för mig.... Är också sugen på att skaffa höns! Har hört om en sort som heter dvärgkochin som ska ha ett trevligt lynne. Någon som vet eller har fler tips?
Fenja
Dvärgkochin är ganska högproducerande om du har en tupp av samma slag. Hönorna har fjädrar på "fötterna" och är ganska små. Parar sig gärna med mindre höns...
Mvh
Fenja
Susanne i Linköping
Skånska blommehönskycklingar
KURT
Läs gärna några av Karin Neuschütz böcker , hennes senaste bok "Höns", presenterar b l a 60 raser. Men även hennes tidiagre böcker t ex "höns i trädgård", och den mycket roliga boken "Höns och människor" är mycket bra.
skogstroll
jag ska också skaffa höns men det verkar vara lite bristvara i Stockholmstrakten
Göran Carlsson, Odla.nu
Tack för tipsen! Jag har någon hönsbok men ville mest höra andras erfarenheter.

Tipsa gärna om fler som säljer kycklingar! Jag tycker det är svårt att hitta ställen med annonser. Det finns inte mycket annonser på Blocket och andra ställen. Försäljning sker kanske mest genom kontakter?
*Stintan*
Tidningen Land har ibland annonser om kycklingar. Själv har jag haft bl.a. Australorpington en svart snäll ras som gav bra avkastning.
Ramoth
ha ha ! Tänkte precis skriva om Australorpington !
De är mycket lugna och går uppenbarligen inte många meter bort.
Vi bor på landet och våra går med nöd och näppe från stallplan till gräsmattan.
De flyger ingenstans och låter - hittills - våra rabatter vara i fred.
De knallar lugnt omkring och "småpratar". Lite sprättande här och var får man förstås ta, men de är ju höns!
De värper JÄTTEBRA och man behöver inte ens vara ägglös vintertid, samt ger relativt stora och vackra ägg.
Skulle man känna för en tuppstek så ska det vara en utmärkt slaktras också, men ruva och ta hand om kycklingar är de inte så bra på tyvär.
De är STORA och oerhört vackra. Deras fjäderdräkt har en blank, djup svärta som gnistrar i grönt och blått i solen, knallröd kam och slör samt stora mörka ögon. Benen är helt släta utan fjädrar så inget smuts fastnar.

Märks det möjligtvis att jag tycker om dem wub.gif
Blomstertanten
CITAT (lena:-) @ 28-03-2007, 22:12) *
Skaffa Höns? När du har en hel hönsgård här på odla rotfl.gif

Fölåt , men kunde inte låta bli...radera gärna mitt inlägg ehuru det inte är seriöst
flirting.gif flirting.gif

bravo.gif a0a.gif rotfl.gif
Ciczi
CITAT (Blomstertanten @ 30-03-2007, 13:35) *
bravo.gif a0a.gif rotfl.gif

rotfl.gif

fast vi är rätt dåliga på att värpa ägg... vi kacklar mest!!! rotfl.gif

Ciczi
Pertan
Det absolut bästa sättet är väl att höra med den lokala fjädefäföreningen. De brukar kunna tipsa om vart man kan få tag i. Sedan är det ju frågan om man vill ha renrasiga höns, eller bara värp.. I England är det ganska vanligt att man har en liten flock vanliga värphöns i trädgården. Då är det väl Gula sidorna som gäller. Brun Lohmann kan rekommenderas.
Ramoth
CITAT (Pertan @ 31-03-2007, 09:21) *
Det absolut bästa sättet är väl att höra med den lokala fjädefäföreningen. De brukar kunna tipsa om vart man kan få tag i. Sedan är det ju frågan om man vill ha renrasiga höns, eller bara värp.. I England är det ganska vanligt att man har en liten flock vanliga värphöns i trädgården. Då är det väl Gula sidorna som gäller. Brun Lohmann kan rekommenderas.

Fast de där värphybriderna lär visst kunna vara rätt "hispiga" ?
Personligen tycker jag att temperamentet också spelar roll om man ska ha en trivselflock. Men det beror så klart mycket på syftet med hönsen och vem man själv är.

Det finns massor med hönsannonser på nätet. Bara att Google på fjäderfä/rasfjäderfä osv så hamnar man så småningom bland "hönsklubbarna". På deras hemsidor finns oftast en hel del annonser. Å så kan man så klart ta direkt kontakt med en klubb i närheten.
Caisy
CITAT (Eleanor @ 29-03-2007, 00:34) *
Som om jag inte har nog med saker för mig.... Är också sugen på att skaffa höns! Har hört om en sort som heter dvärgkochin som ska ha ett trevligt lynne. Någon som vet eller har fler tips?

Här kommer lite svar från en hönstok.
Är nog lika diddi på höns som många här är på trädgård/växter. sweatingbullets.gif
Som svar får Göran här nummret till kullabygdensfjäderfä förening.Gösta Dahlberg, 0435-20110.
Han kan hjälpa med både valet av ras och kontakt med närmsta uppfödare. tummenupp.gif

Svar till Elenor, Dvärg kochin är en toppen ras. Jätte bra för nybörjare. Lugna och behagliga. Titta på mina bilder nedan.

Skogstroll, visst finns det höns i sthlm...hör av dig till mig via mail om du är seriöst intresserad.
Har flera vänninor uppe hos dig som du kan få nummer/mail till om du vill. wink.gif

Alla som vill är jätte välkommna in på min hemsida å kika på mina gullefjun. blush.gif wub.gif yahoo.gif
http://www.xn--bygdenshns-lcb.se
Ramoth
Underbara höns wub.gif och härlig hemsida !!!

Här finns förutom australorparna även gotlänningar och tre dvärg paduaner (charmtroll!)
Gloriana
Jag hade höns i ett antal år men kan nu tyvärr inga ha (för dyrt att bygga ett hönshus helt enkelt). Jag började med utjänta värphöns. Roliga blev de aldrig men det var skönt att se när kammar och sånt antog mer naturlig färg. Sen hade jag i Skånska Blommehöns vilka var okej men inte mer. De raser jag fastnade för var Hedemorahöns och Bohus Dals svarthöna. För båda raserna hade jag sk genbanksbesättning. Pga av flytt var jag tvungen att göra mig av med hönsen vilket var mycket tråkigt. Jag fick också en dvärgcochinhöna och hon var rolig och värpte de sötaste små ägg. Hon ruvade också fram en del kycklingar. Både svarthönan och hedemora är duktiga ruvare.
På min tid fanns något som hette Lanthönsklubben. De har hade om lantraserna till vilka ovanstående höns, förutom värphönsenoch dvärgcochin hör. De är anpassade för vårt klimat på ett annat sätt än många andra hönsraser. Genom Lanthönsklubben kan man få tag på höns och tuppar från duktiga uppfödare. Dessutom har de en jättebra tidning, eller hade i alla fall -det är ju 10 år sen jag slutade med hönsen. Genom att ha höns av lantrastyp hjälper man till att bevara de gamla raserna vilket har ett värde också för framtiden.
Höns som lägger ägg hela året slits på ett annat sätt än de som får vila under vintern. Deras äggläggning styrs av ljustillgången. Därför har hönserier lampor som är tända många timmar om dygnet. Den enda höna jag hade som la ägg lite nu och då under vintern var just dvärgcochin - och hon var tidigast igång på våren. Min åsikt är att hönsen ska vila under vintern varför mina hönor aldrig fick tillskottsljus då.
Lycka till med hönsanskaffandet - jag är jätteavundsjuk för hemvärpta ägg är en svårslagen delikatess!
Ramoth
Svenska lanthönsklubben finns än och tidningen är fortfarande bra.
Sök på Kackel så hamnar man på hemsidan.
Sirpa
CITAT (Fenja @ 28-03-2007, 23:45) *
och värper massor av blågröna ägg!!!

Hedemora värper INTE blågröna ägg...
Myosotis
Men det gör mina blandrashöns! Har dessutom sebright och svarthöna. Åsbohönsen gav jag bort för de var för hysteriska för min smak...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon