krasnaja
28-03-2007, 21:16
Jag brukar pröva mig fram lite och plantera alla möjliga sorters frön, har fina små citrusträd och avocadoträd.
Nu har jag försått lite grönsaker, bland annat aubergine. Om det kommer upp något så kommer det att få växa i mitt soligaste fönster, men längre än så..? Jag antar att de måste växa i ett växthus eller så? Eller kan man plantera ut dom till sommaren? Jag bor visseligen i växtzon 5-6, så jag har inte så stora förhoppningar

Är det någon som har provat odla aubergine?
Tacksam för svar.
Alexander-VG-zon3
28-03-2007, 21:30
ja det går att odla dom i söder utan växthus ute , dom är inte beroende av vintern så zoner kvittar . dom gillar näring och vatten och är klara efter -5c .
så dy skördar frukterna innan frosten eller tar du in plantorna med frukter på tills dom mognar , dom är svåra att övervintra
Svante, zon 1
28-03-2007, 22:23
Jag har odlat aubergine i en stor kruka på ett skyddat söderläge utomhus i zon 1. Det gick bra och jag fick ganska många frukter. Det största problemet var vinden, som blåste sönder en del blad när jag ställde ut den.
Men man bör välja en sort som har kort utvecklingstid.
Jonas70
29-03-2007, 08:46
Välj ett vindskyddat läge där det är mycket sol så ska det nog fungera.
krasnaja
30-03-2007, 13:10
Tack alla!
I lä, eller helt enkelt inne, soligt, i en stor kruka.
Däremot har jag inte hittat några frön på affären, så jag pillrade ur fröna från grönsaken istället. Förmodligen så har den väl kort utveklingstid, det verkar som det mest ekonomiska för kommersiell odling.
Då återstår det väl bara att vänta och se om det kommer upp något.
Vet ni var man kan köpa auberginefrön i påsar, förresten?
Åsa, mälardalen zon 2
30-03-2007, 13:19
De sorter som säljs i matbutiken har INTE kort utvecklingstid i Sverige det brukar istället vara tvärtom de har LÅNG utvecklingstid och det är inte säkert att de funkar i svenskt klimat, andra länder har inte samma klimat + ofta odlas de i uppvärmda växthus. I komersiell odling gör det inget om de tar längre tid på sig att starta ifall det är sorter man kan hålla i gång i många månader och skörda ifrån, snabba sorter brukar ofta inte kunna hållas igång så många månader efter att de börjat producera men det gör ju inget för oss för det blir ju ändå för kallt för att odla så vi kan ju ändå inte skörda i så värst många månader. Vid en såpass sen start av Aubergine rekommenderar jag någon sort som typ Vista F1 som är snabb och funkar i vårat klimat.
Auberginefrön borde du kunna köpa i närmaste trädgårdsbutik, tyvärr kanske det inte finns så många sorter.
Är man ute mera i god tid och kan vänta på leverans kan man shoppa på nätet hos firmor som ex. Runåbergs fröer och Impecta.
Kan lägga till att du behöver ca 10-15 liters hink till aubergine och den vill vara utomhus på sommaren i varmt och soligt läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.