Jag är fullständig novis på detta område.
I sommar skall vi plantera häck på vår tomt. Har någon förslag på en bra häck?
Vi vill att den ska vara relativt snabbväcksande, inte vara giftig, inte sprida sig hur snabbt som helst åt alla håll, klara av att växa upp e i norr (strax norr om Luleå). Och inte drabbas av häggspinnmal (om nu häckar kan göra det?)!!
Hur tidigt kan man planetera?
Tacksam för hjäp!!
Standard svaret är ju:
Åk (nej cykla eller gå!) runt i området och se vad som växer bra där och vad som ser bra ut när det är uppvuxet och som också passar till ert hus/trädgård. Sedan är det bara att ta reda på vad det är för något, som ser så bra ut. Det är bättre att vänta några extra månader, när man förhoppningsvis skall plantera något som skall stå där i många år.
De flesta grannar här har typ Spireor som de inte rekommenderar för att de visst skjuter skott åt alla håll...Andra har björk eller rönn..och några har syren. Inget av det känns lockande. Sen finns det några som har Häggmispel oxå...
Hur är det med spireor? Finns det såna som inte är lika benägna att sprida sig åt alla håll?
Jag tänkte beställa plantorna på Hortogreen.
Vad jag kan se passar följande för vårt klimat:
-Ölandstok (den gillar jag inte riktigt)
-Korallkornell (vet inget om denna men det verkar ju som att den är vacker på vintern. Det sttår att den blir 2-3 meter, betyder det att det inte går att hålla en sån häck på exv 1.5 meter i det långa loppet?)
- Rosa rugosa (+ en variant som heter Hansa) Inbillar mig att Hansavarianten är finare? Blommar denna ut väldigt fort?
- Norsk spirea, Björk spirea och bukettspirea. Vackra iofs men verkar ju sprida sig så mkt. Björkspirea verkar ju dessutom bli ganska låg?
- Häggmispel. "Alla" rekommenderar denna. Har den ngn nackdel?
- Syren. Går det att hålla på 1.5 meter ungefär eller blir det snabbt så att det bara är stammar?
- Måbär (känner inte till den)
- Häckoxbär. (känner inte till den)
Har någgon nåt att tilföra vad gäller dessa häckar? Hur stämmer de överens m mina önskemål i inlägg nr 1?
TantGredelin
27-05-2007, 18:20
Jag är mycket nöjd med måbärshäcken som står vid en av lånsidorna på min tomt. Lätt att beskära, ohyrefri, går att få smal eller knubbig beroende på hur man klipper, stannar runt 1 1/2 meter. Kan dock vara lite vek i grenarna om det kommer väldigt mycket blötsnö, så i norra Sverige måste man nog klippa den ordentligt så att nytillväxten varje år blir stadig. Bladen ser ut som vinbärsbuske, som den även är släkt med. Inga taggar, inget problem att plantera annat i närheten, inte så kinkig med jordmån och växtplats.Man kan se lite av den i bakgrunden på den här bilden.
DSC01158.JPG
Lonicera
27-05-2007, 18:32
Häckkaragan är tålig häck som du kan beskära för att få i rätt höjd och form. Klarar zon 7 och hör till de snabbvuxna.
Aronia är även den trevlig. Blåa ätliga bär och fin höstfärg. Kräver varken mycket skötsel eller stora krav på jorden.
Annars gillar jag häggmispel som häck. Har inga dåliga erfarenheter av den.
Isabell10
27-05-2007, 21:02
Jag tycker måbärs häck är fint.
Vi har nästan nyss satt den och plantorna var jättefina redan när vi köpte dom så den kommer nog bli fin.
Vet ej om den är snabbväxande men tätt och stor blir den sedan .
pusillus
28-05-2007, 12:49
Den måbärshäck jag sett hos en bekant grönskar dessutom väldigt tidigt, det måste väll vara ett stort plus om man bor i hög zon! Den är jättefin.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.