sofie.solrosen
Hej!
Jag har nyligen flyttat till en lägenhet på tionde våningen, med balkongen i norrläge.
Jag vill väldigt gärna ha 2 lådor där med några gulliga blommor...

Det är ju lite blåsigt och bara morgonsol...så, är det någon som har bra tips på vad
man kan odla där? Jag kan inte mycket om odling...

Hoppas nån kan hjälpa mig, kram kram! /Sofie
emmapemma
När jag hade norrbalkong satte jag en klematis "Summer Snow" där, jättesöt småblommig klematis med vita blommor och sedan vita bollformade fröställningar. Den balkongen var visserligen inte blåsig, och jag är inte så säker på hur klematis klarar blåst? Sedan hade jag penseer, en skuggtålig ros, en vit-vinbärsbuske, en tomatplanta samt lavendel... Av dessa var väl tomaten och lavendeln inte riktigt anpassade för det väderstrecket, så lavendeln dog och tomaterna var något smaklösa (kan bero på att de inte hann bli riktigt röda innan jag mumsade i mig dem?!?)
Virriz
CITAT (sofie.solrosen @ 29-03-2007, 10:05) *
Hej!
Jag har nyligen flyttat till en lägenhet på tionde våningen, med balkongen i norrläge.
Jag vill väldigt gärna ha 2 lådor där med några gulliga blommor...

Det är ju lite blåsigt och bara morgonsol...så, är det någon som har bra tips på vad
man kan odla där? Jag kan inte mycket om odling...

Hoppas nån kan hjälpa mig, kram kram! /Sofie

Jag har själv norrbalkong, och flitiga Lisa har funkat bra. Även Lobelia (har haft hänglobelia). Lyckliga Lotta.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Du kan så Krasse, luktärtor, ringblommor som alla växer och blommar snällt i norrläge. Petunia som du kan köpa somplanta fungerar också bra! Dessa är bara ettåringar som du sätter nytt av varje år.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon