Xiphoideus
Jag vill så snabbt som möjligt täcka en stor yta med hasselört. Jag delade och satte ut en stor planta som jag fått i höstas, den verkar ha klarat vintern fint. Nu undrar jag om jag lugnt kan avvakta tills mina småplantor täcker hela ytan av sig själva? Eller är det lönt att försöka komplettera med sådda frön, det tar kanske ännu längre tid innan det ger resultat? Ett tredje alternativ är ju att köpa till fler färdiga plantor men med tanke på ytans storlek skulle det bli väldigt dyrt. Vad tror ni?
Åsa, mälardalen zon 2
De brukar fröså sig själva mycket bra ifall de trivs, så man kan flytta de små plantorna där man vill ha växten. Man kan även skörda eget frö och så under kontrollerade former (köp inte frön hos fröfirmor som säljer torra frön man behöver färska frön av hasselört grobarheten sjunker snabbt så man kan inte lagra hasselörtsfrön någon längre tid).
zynk
Ja ha då var det därför mina aldrig grodde. Jag sådde hasselört efter konstens alla regler med köldbehandling och så. INGET grodde. Men sen köpte jag småplantor av en STA-medlem. Även om de var små kunde jag dela dem. Så jag vet inte om jag orkar hålla på att så nåt mer. Men drömmen vore ju en STOR matta av glänsande njurformade blad - snyggt!
Ewa L
Jag har Hasselört på alla "omöjliga" ställen där inget annat vill växa. Under en bauta-stor Koreagran ex.vis. Har flyttat småbitar och låtit dem bli stora mattor. Men de tar tid på sig första året.
Kollade ut; hösten 2003 satte jag små tussar invid Berberis-häcken för jag vill inte klippa gräset där. De har sett ganska ynkliga ut tidigare, men i år är varje tuss ~1 kvadratmeter.
De kommer även upp ur asfalten på garagenedfarten. Men inte ogräsvarning på dem!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon