iina
[font="Book Antiqua"][/font]
Hej alla glada odlare.
Jag har precis byggt hus och undrar om någon vet var man kan vända sig för att få hjälp med att planera sin trädgård sos.gif
Iina
kerstin z5-6
Välkommen ! Här hos oss kanske smile.gif ? Om du gillar trädgård är det ju roligast att göra det själv ..
iina
Hej Tack, har varit med länge , men inte lagt så många inlägg.
Jo jag vill nog göra det mesta själv, men jag behöver nog lite planeringshjälp.
Iina
Kamilla z 7
Hur ser den blivande trädgården ut?
träd/buskar finns det sådana naturliga?
eller är det en stor lervälling? help.gif
Läge,zon?

jag tror att trädgårdsarkitekter el.liknande finns i telefonkataloger,annars på eniro.
men som Kerstin säger så är det roligast att göra det själv yahoo.gif
iina
Hej ,jo jag kollade eniro och nätet, men det var otroligt dyrt att anlita hjälp.
Jag bor i zon 1 vi har lerjord, så den ska jag förbättra, jag får kolla mina trädgårdsböcker,
och annat. Men det ska bli kul att äntligen börja. Dessvärre ska ju jorden sätta sig, vi har helt ny tomt, som schaktades i januari
och många säger att jag ska vänta med gräs och plantering i ca 1 år. Men hur ska man kunna det , nu kliar det ju i fingrarna. Men jag får odla i krukor i år istället !
Tack för era svar.
GLAD PÅSK rose.gif
smiley_small_hug.gif
Rosa Alba
Visst är det härligt med egen trädgård! Har själv just flyttat till ett litet kedjehus. Pytteliten tomt men det ska nog bli ett litet paradis ändå rolleyes.gif

Det enda tipset jag har att ge är att bläddra lite i trädgårdsboken och dröm. Sen kan man ta reda på om de växter man gillar passar där och vad man bör tänka på, så har jag gjort som amatör :-)

Nån som är bra på körsbärsträd? Har en "liten" fråga under Träd och buskar...

trädgården 351.jpg

Big Gardener
Ge din trädgård lite tid innan du börjar rot i den, speciellt nu på våren när det är så mycket som kan finnas dolt i rabatter och gräsmattor. Efter en säong vet man också mer om vad man tycker om och vad man irriterar sig på med trädgården. Man hinner också ta till sig de klimatförhållanden som råder på platsen och kan ta hänsyn i sin planering till solen, blåsten och hur bra vattenförhållandena är i trädgården. Att ta hastiga beslut leder ofta till merarbete och växter som visar sig inte trivas senare kan vara bortkastade pengar. Visserligen ska man inte heller se sin trädgård som statisk, utan en plats att ändra och lära sig i. Om det kliar i fingrarna så föreslår jag krukodling i större skala, krukväxter som du kan ha ute under sommaren, t.ex. citrus, granatäpple, fikus, fikon, afrikas blå lilja m.fl.

Du är också välkommen att kontakta mig om du önskar enkel konsultation kring din trädgård.
linvik
Tips från mig!
  • Gör något litet projekt i sommar, odla sallad, bönor och sommarblommor i pallkragar, så har du något att pyssla med. Gör det trevligt vid entrén och uteplatsen.
  • Gå runt och fundera mycket i trädgården. Var skulle det passa med ett frukosthörn, var är bästa kvällssolen, var kan komposten vara osv.
  • Bläddra i böcker och tidningar och fundera över vilka trädgårdsdrömmar du har.
  • Bjud hem trädgårdsintresserade vänner och bekanta under sommaren som kan komma och ge dig inspiration och idéer.
  • Gå runt i andras trädgårdar och på plantskolor och fundera över häckar och träd och vad som du gillar. Titta hur de ser ut i blom, hur de ser ut i sommar och hur de ser ut i höst.
  • Till hösten anmäler du dig till en studiecirkel i trädgårdsplanering. Då kommer du få mer inspiration och hjälp att sätta igång din egen trädgårdsplan. Nästa vår går ni till verket!

Lycka till!
catlady
Iina! Välkommen i klubben! Köpte precis också ett hus i zon 1 med lerjord. Har tusen funderingar till min stora tomt eftersom förra ägarna bara gjorde en liten del av den till trädgård, och lät resten vara en helt vildvuxen (läs: taggiga buskar och långt gräs, alltså inte så romantiskt som det låter). Men trädgården de gjorde vid har redan lavendel, flera rosor, brudspirea och körsbär, och jag ser mycket fram emot maj-juni när allt blommar!
iina
thanks.gif alla goa människor för era fina tips.
Jo Birger jag behöver nog lite coaching för min trädgård, jag vet precis vilka blommor och träd jag vill ha men det är placeringen som är det kvistiga!
Det är jättesvårt när man som hobbyodlare står där med en trädgård fylld med lerjord. Jag kontaktar dig lita på det !

Linvik, dina tips var bra, ska testa dom alla.

Catlady, jag ser fram emot att utbyta bilder , erfarenheter,vedermödor, och glädje under vårt arbete med våra trädgårdar.

Jag har ett vinkelhus på en trädgård på ca 850 kvadrat. Baksidan vätter ut mot ett grönområde där det brukar vara sommaraktiviteter , så där åker ett plank upp. En pool ska så småningom in på tomten också. I vinkeln ska vi göra altan, den ligger åt norr , framsidan åt söder, öppet, inga träd runt om som skuggar, så jag har vandrande sol runt om. Hmm nu kontaktar jag nog Birger.

GLAD PÅSK på er alla !
iina
Märta-Linnéa
Jag har också "ny" trädgård med lerjord. Ja, ny för mig alltså. Huset och trädgården har drygt 30 år på nacken, men det ska bli spännande att se vad som växer där - och vad man kan göra med den. Eftersom vi har bott i samma område - i ett mindre hus - i 17 år, så vet jag lite om grundförutsättningarna.

Hade tänkt gå grundligt till väga den här gången, och inte som förra gången köpa på mig lite av det ena och det andra utan att tänka på helheten. Få se hur det går. wink.gif

Det här är mitt första inlägg på forumet, som jag tycker verkar väldigt kul. Precis rätt för mig just nu.
Jill-Ulrika
CITAT (iina @ 29-03-2007, 11:50) *
[font="Book Antiqua"][/font]
Hej alla glada odlare.
Jag har precis byggt hus och undrar om någon vet var man kan vända sig för att få hjälp med att planera sin trädgård sos.gif
Iina

Hej där!

Det är inte lätt med trädgårdsplanering. Sitter själv i samma sits som du, med nytt hus och trädgård och har själv aldrig haft en trädgård förr så... gulp:

Men jag skulle inte vilja att någon annan kom och planerade trädgården åt mig. Inspiration är dock alltid välkommet.
Roade mig också med den att söka efter 3D-program för trädgårdplanering och hittade BBC´s Virtual Garden. Kanske inte den bästa grafiken osv men himla kul att leka med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon