Virriz
Jag beställde frö från Impecta, och kände att all den info som stackars jag behöver inte fanns med (vilken månad man ska göra vad osv).
Jag har slängt ner lite frön till Fingerborgsblomma och Stockros i små krukor i ett typ miniväxthus som står ute på min (NORR)balkong.
När kan jag förvänta mig att se nåt grönt?? Jag trodde det skulle gå fort, men det har gått 10 dagar och inte ett jota... Har nog gjort något kapitalfel... confused.gif
Eva 33c
Det är nog bara för kallt ute än för att de ska vilja gro än. Vänta tills våren kommit på allvar eller ta in krukorna i stugvärmen så gror de. Fast tar du in dem kommer du att behöva vårda dem inne ända fram tills frostrisken är över vilket innebär att du måste kunna ge dem bra ljus. Tex lysrör, men i april kan nog ett ljust fönster duga också. Beror lite på var du bor när du kan ställa ut dem sedan.
brohede1
Om jag inte minns fel tar det ca. tre veckor för fingerborgsblomman att gro. De gror väl bättre om fröna ligger i kylskåp en vecka innan de placeras i jorden. Å andra sidan bör det vara rätt temeratur på balkongen för dem de första veckorna, men jag rekommenderar att du tar in sådderna om någon vecka.
Virriz
CITAT (brohede1 @ 29-03-2007, 13:01) *
Om jag inte minns fel tar det ca. tre veckor för fingerborgsblomman att gro. De gror väl bättre om fröna ligger i kylskåp en vecka innan de placeras i jorden. Å andra sidan bör det vara rätt temeratur på balkongen för dem de första veckorna, men jag rekommenderar att du tar in sådderna om någon vecka.

Tack, sån info hade jag behövt på påsen biggrin.gif Kylskåp en vecka innan... Det hände ju inte...
Först lät jag dem vara inne i ca 4 dagar, sen fick det flytta ut och sedan dess har det varit ca +10 dagtid och +2-+5 på natten. Hoppas de har överlevt...

Så sammnfattningsvis, jag tar in om någon vecka och ställer ljust inne?
Och om jag inte ser något grönt inom 2-3 veckor så gick något åt skogen och jag kan kasta? Typ...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker att de brukar gro bra utan kylbehandling i vanlig rumstemperatur ,så länge man kommer ihåg att fröerna är ljusgroende = ska ej täckas av jord.
brohede1
Släng dem inte efter några veckor. Det kan mycket väl hända att de tar sig när man minst anar. Jag vet inte hur det är med just dessa sorter, men andra sådder jag haft och gett upp hoppet om har jag ställt ut när det börjar bli varmare och efter en tid växer de upp av sig själva utan vidare pyssel. Se bara till att de inte torkar ut.
Virriz
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-03-2007, 13:33) *
Jag tycker att de brukar gro bra utan kylbehandling i vanlig rumstemperatur ,så länge man kommer ihåg att fröerna är ljusgroende = ska ej täckas av jord.

Hm... Täckt kanske jag inte gjorde, men jag "rörde runt" fröna lite med jorden.. Så något jordkorn ligger det ju ovanpå.
Ja, ja, vi får se.... smile.gif
Eva 33c
CITAT (Virriz @ 29-03-2007, 13:25) *
Så sammnfattningsvis, jag tar in om någon vecka och ställer ljust inne?

Ta in dem på en gång om du vill att de ska gro nu, både stockrosen och fingerborgsblomman brukar gro fort och lätt utan någon kallperiod. Att bara lägga en fröpåse i kylen duger inte heller som kallstratifiering, fröerna måste sås i fuktig jord först och sedan kylas för att något ska hända. Men som sagt dessa två gror bra ändå bara det är tillräckligt varmt.
sqrulan
rolleyes.gif

Jag sår alltid mina fingerborgsblommor ute i en pallkrage,nån gång
på våren.
Där får dom växa till sig under sommaren,närmare hösten planterar
jag ner dom på den plats där dom ska stå och blomma nästa år.

Dom är ju tvååriga så det är ju inte så bråttom,huvudsaken att man
får fram fina bladrosetter innan hösten,då övervintrar dom nog
bättre. tummenupp.gif
Så gör jag!!!!
Virriz
Rapport från min sålåda...
Som sagt, har aldrig sått perenner förut, och nu ser det ut som följande:

Jag har ytte-pytte gröna saker från Fingerborgsblomma, mjölkklocka och krollilja. Stockrosen vet jag inte... ser inget liv där...

Ska jag behandla alla på samma sätt sen när de växer till sig? Skojj att se grönt, men SUCK att jag ska vänta till NÄSTA år med att de ska blomma... confused.gif Vill ju att de ska bli fina i år... biggrin.gif
Men nu ska jag alltså vårda dem ömt och plantera ut i höst? Eller?
kerstin z5-6
varmgroende frö är vad ni talar om -de gror när jorden är minst + 18-inne -ure ? är ditt val ..
Bienner som stockros och digitalis blir rosetter som blommar nästa år, gör bara stora blad rosetter i år , Mjölkklockan kan mycket väö blomma i juli ...
shahalam
Visserligen får du vänta tills nästa år med fingerborgsblommans blommor - men sedan!!! Du ska se att de fröar av sig så sen har du dem på måååånga ställen. Om de hamnar fel, så är det bara att flytta småplantorna till rätt plats under vårarna.
Lillja
Mina fingerborgsblommer grodde inomhus ungefär på en vecka,
allihopa tror jag, skulle jag ha omskolat alla har jag väl fått
flera hundra, så var försiktig när man sår de gror bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon